HUBUNGAN IKLIM ORGANISASI SEKOLAH, KECERDASAN EMOSIONAL GURU, DAN PENGETAHUAN TEKNOLOGI INFORMASI DENGAN PROFESIONALISME GURU SMK PRODUKTIF

Haryono Suhendro

Abstract


One of main problem in educational world is professionalism of the teacher, which is the sufficient of standard competency of the teacher. This research is aimed to describe the correlation between the school organization climate, emotional intelligence of the teachers and knowledge of information technology, and industry and professionalism of the productive teachers at vocational school in Indramayu. The research uses correlation approach where population data is the productive teachers from 10 State Vocational High Schools of Technology and Industry in Indramayu. Results of this research show that there is significant relation between school organization climate, teacher emotional intelligence, information technology knowledge, and professionalism of productive teachers.

Salah satu masalah dalam dunia pendidikan adalah profesionalisme guru, yaitu kecukupan kompetensi standar yang dimiliki guru. Peneliti­an ini ditujukan untuk mengetahui hubungan antara iklim akademik sekolah, kecerdasan emosional guru dan pengetahuan tentang teknologi informasi dan industri dengan pro­fesionalisme guru produktif SMK di Indramayu. Penelitian ini menggunakan pen­dekatan korelasional. Data populasi penelitian adalah guru produktif dari 10 sekolah menengah kejuruan dan industri negeri di Indramayu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara iklim organisasi sekolah, kecerdasan emosional guru, dan pengetahuan tekno­logi informasi dengan profesionalisme dari guru produktif.


Keywords


iklim organisasi sekolah; kecerdasan emosional guru; pengetahuan teknologi informasi; profesionalisme guru

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v32i1.3077

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats