PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN DUA DIMENSI, TIGA DIMENSI, DAN BAKAT MEKANIK TERHADAP HASIL BELAJAR SISTEM PENGAPIAN MOTOR BENSIN DI SMK KOTA MOJOKERTO
Abstract
This research is aimed to identify the effect of the two and three dimensions teaching media and mechanical tallent to the learning achievement at the ignition system of the gasoline motor engine subject. The research is designed as experimental. The research using writing test and objective test. ANOVA two path is used for data analysis. The results of the research shows (1) there are significant differences of the study achievement between the student who teach using two dimensions media and three dimensions media; (2) there are significant differences of the study achievement between the student who posses the high, medium, and low mechanical tallent; and (3) there are interaction of the usage of teaching media and mechanical tallent to the study achievement at the ignition system of the gasoline motor engine.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran dua dimensi, tiga dimesi, dan bakat mekanik terhadap hasil belajar sistem pengapian motor Bensin. Desain penelitian ini adalah eksperimental. Pengumpulan data dengan tes tertulis bentuk tes objektif. Analisis data dengan analisis ANOVA dua jalur. Hasil penelitian menunjukkan (1) ada perbedaan yang signifikan hasil belajar sistem pengapian motor bensin, antara kelompok peserta didik yang menggunakan media pembelajaran dua dimensi dan tiga dimensi; (2) ada perbedaan yang signifikan hasil belajar sistem pengapian motor bensin, antara kelompok peserta didik yang mempunyai bakat mekanik rendah, sedang, dan tinggi; dan (3) ada interaksi antara penggunaan media pembelajaran dan bakat mekanik terhadap hasil belajar sistem pengapian motor bensin.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v32i2.3096
Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id
Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
View My Stats