PENGARUH METODE PEMBELAJARAN PEMECAHAN MASALAH, RETENSI BELAJAR, DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMK

Sugiyanto Sugiyanto, Priyono Priyono

Abstract


The Effect of Learning Problem-Solving Method, Learning Retention and Lear­ning Motivation on the Vocational High School Students Outcomes. The purpose of this study is to find: (1) the effect of the learning problem-solving methods on the stu­dent learning out­­­comes, (2) the effect of retention on the students learning out­comes, and (3) the effect of the achievement motivation on the students learning out­comes. The study uses a quasi-ex­­­perimental research design and the research sub­jects are all students who take the Con­s­truc­­ion Engineering Building (TKB) course in SMK Negeri 1 Malang Singosari, which are 59 stu­­dents. The results show that: (l) the learn­ing problem-solving method is significantly improve the stu­­­dent learning out­comes in concept thinking, in­novati­ve, creative, and applicable; (2) the students learning retention can significantly improve the learning out­­­­comes, which is in con­cepts understanding; and (3) the students mo­ti­va­tion can  significantly improve the students achievement in term of cognitive, affect­tive, and psycho­mo­­­­tor aspects.

 

Tujuan pe­nelitian ini adalah menemukan: (1) pengaruh metode pem­bel­ajar­an pemecahan masalah terhadap hasil belajar siswa, (2) pengaruh retensi belajar ter­ha­dap hasil bel­ajar siswa, dan (3) pengaruh motivasi berprestasi terhadap hasil belajar sis­wa. Ran­cang­an penelitian menggunakan quasi eksprimen dengan subjek penelitian sis­wa yang menempuh mata pelajaran Teknik Konstruksi Bangunan (TKB) di SMK Negeri 1 Singosari Malang, yaitu 59 orang siswa. Hasil penelitian me­nun­juk­kan: (l) me­tode pem­belajaran pemecahan masalah dapat meningkatkan hasil belajar sis­wa se­cara signi­fikan, yaitu dalam berpikir konsep, inovatif, kreatif, dan apli­katif; (2) retensi belajar siswa dapat meningkatkan hasil belajar secara siginifkan, ya­itu dalam pemahaman konsep; dan (3) motivasi belajar siswa dapat meningkatkan prestasi bel­ajar secara sig­­­­­nifikan baik ranah kognitif, afektif, maupun psikomotorik.


Keywords


pemecahan masalah, motivasi berprestasi, retensi

Full Text:

PDF () PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v36i1.4067

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats