PENGARUH METODE PEMBELAJARAN PEMECAHAN MASALAH, RETENSI BELAJAR, DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMK
Abstract
The Effect of Learning Problem-Solving Method, Learning Retention and Learning Motivation on the Vocational High School Students Outcomes. The purpose of this study is to find: (1) the effect of the learning problem-solving methods on the student learning outcomes, (2) the effect of retention on the students learning outcomes, and (3) the effect of the achievement motivation on the students learning outcomes. The study uses a quasi-experimental research design and the research subjects are all students who take the Construcion Engineering Building (TKB) course in SMK Negeri 1 Malang Singosari, which are 59 students. The results show that: (l) the learning problem-solving method is significantly improve the student learning outcomes in concept thinking, innovative, creative, and applicable; (2) the students learning retention can significantly improve the learning outcomes, which is in concepts understanding; and (3) the students motivation can significantly improve the students achievement in term of cognitive, affecttive, and psychomotor aspects.
Tujuan penelitian ini adalah menemukan: (1) pengaruh metode pembelajaran pemecahan masalah terhadap hasil belajar siswa, (2) pengaruh retensi belajar terhadap hasil belajar siswa, dan (3) pengaruh motivasi berprestasi terhadap hasil belajar siswa. Rancangan penelitian menggunakan quasi eksprimen dengan subjek penelitian siswa yang menempuh mata pelajaran Teknik Konstruksi Bangunan (TKB) di SMK Negeri 1 Singosari Malang, yaitu 59 orang siswa. Hasil penelitian menunjukkan: (l) metode pembelajaran pemecahan masalah dapat meningkatkan hasil belajar siswa secara signifikan, yaitu dalam berpikir konsep, inovatif, kreatif, dan aplikatif; (2) retensi belajar siswa dapat meningkatkan hasil belajar secara siginifkan, yaitu dalam pemahaman konsep; dan (3) motivasi belajar siswa dapat meningkatkan prestasi belajar secara signifikan baik ranah kognitif, afektif, maupun psikomotorik.
Keywords
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v36i1.4067
Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id
Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
View My Stats