IMPLEMENTASI KURIKULUM TINGKAT SATUAN PENDIDIKAN SPEKTRUM SMK PADA PROGRAM STUDI KEAHLIAN TEKNIK KOMPUTER DAN INFORMATIKA

Azany Muzammil Masany, Amat Mukhadis, Tri Atmadji Sutikno

Abstract


The Implementation of Education Unit Level Curriculum of SMK Spectrum in Study Program of Com­­­­­­­puter Engineering and Information Technology. This study aims to describe the implementation of SMK spectrum curriculum on organizing productive learning and the encountered obstacles. The research uses a qualitative approach using a multi-site design. The results show: (1) the planning of productive learning includes assigning curriculum team, SK/KD arrangement, involvement of DU/DI, RPP arrangement, the implementation of productive learning consists of grouping SK/KD, learning process in DU/DI, and of project work; the learning assessments are written assessment, interview, and practical; (2) the obstacles are small number of qualified teacher, inconsistency teachers, and lack of facilities.

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi kurikulum spektrum SMK pada pengelolaan pembelajaran produktif dan hambatan-hambatan yang terjadi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan multi situs. Hasil penelitian menunjukkan: (1) perencanaan pembelajaran meliputi pem­bentukan tim kurikulum, penyusunan SK/KD, pelibatan DU/DI, penyusunan RPP, pelaksanaan pembelajaran meliputi pembagian SK/KD, pembelajaran di DU/DI, dan project work; penilaian pembelajaran berupa penilaian tertulis, lisan, dan praktik;    (2) hambatan yang terjadi berupa minimnya guru tetap berkualifikasi S1 pendidikan komputer, inkonsistensi guru, dan minimnya sarana prasarana.


Keywords


implementasi; kurikulum; spektrum

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v37i1.4104

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats