MODEL PEMECAHAN MASALAH DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Ayu Tahnia, - Yosef, A.S. Masrinawatie

Abstract


Abstract: The purpose of this pre-experimental was to describe result of implementation of problem solving model in the elementary schools' mathematic teaching. Subjects were fifth grade class SDN 128 Palembang. The data were collected using observation, test, and interview. Results showed students had capability in applying steps of problem solving in the material form of space and cubus. Optimized the model could give positive influence to students. Students will have skills problem solving in coping to problems at ordinary life. Weakness of  the problem solving model is the problem of time consume in every step.

Keyword: problem solving model, mathematic teaching, elementary school.

 

Abstrak: Penelitian pra-eksperimental ini bertujuan untuk mengetahui hasil penerapan model pemecahan masalah dalam pembelajaran matematika di SD. Subyek penelitian siswa kelas V SDN 128 Palembang. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi, tes, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan siswa mampu menerapkan langkah-langkah pemecahan masalah dalam materi bangun ruang balok dan kubus. Pengoptimalan model ini dapat memberikan dampak positif bagi siswa. Siswa akan memiliki kecakapan pemecahan masalah dalam menghadapi permasalahan dalam kehidupan sehari-hari. Kelemahan model pemecahan masalah, diperlukan waktu yang relative lama pada tiap tahapnya.


Keywords


model pemecahan masalah, pembelajaran matematika, SD.




Creative Commons License
Jurnal Sekolah Dasar is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats