PROSES KOGNITIF SISWA SD TERKAIT PENGGUNAAN SIFAT-SIFAT OPERASI HITUNG DALAM PEMECAHAN MASALAH

Wilmintjie Mataheru

Abstract


Abstract: The objective of this research was to describe Cognitive Process of four grade students in the IV SD Negeri 1 Latihan SPG Ambon related to use Characteristics of Sum Operation in Problem-Solving. The approach of the research was qualitative. There were 3 abilities of the subjects, i.e. high, midle, and low. Results found there subjects acquired information with a reading method. Eventually each subject managed information with different methods, e.g. subject with high ability used associative characteristic of time, subject with midle ability used comutative characteristic of time, subject with low ability used comutatif characteristic of total sum. Finally all subjects saved information with re-checking the outcome.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh proses kognitif siswa kelas IV SD Negeri 1 Latihan SPG Ambon terkait penggunaan sifat-sifat operasi hitung dalam pemecahan masalah. Pendekatan penelitian ini adalah kualitatif, yang memiliki 3 subjek, yaitu subjek berkemampuan tinggi, sedang, atau rendah. Hasil yang diperoleh, yaitu ketiga subjek menerima informasi dengan cara membaca. Kemudian masing-masing subjek mengolah informasi dengan cara yang berbeda-beda, misalnya subjek berkemampuan tinggi menggunakan sifat asosiatif perkalian, subjek berkemampuan sedang menerapkan sifat komutatif perkalian, sedangkan subjek berkemampuan rendah menerapkan sifat komutatif penjumlahan. Akhirnya ketiga subjek menyimpan informasi dengan cara mengecek kembali penyelesaian.

Keywords


proses kognitif, pemecahan masalah, sekolah dasar.




Creative Commons License
Jurnal Sekolah Dasar is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats