PENINGKATAN SIKAP ILMIAH MELALUI PENDEKATAN KONSTRUKTIVISTIK DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR

Patta Bundu

Abstract


Abstrack: The main objective of this research is to investigate the change of students science attitude using constructivist approach on teaching science at elementary school. The research done by adopted Classroom Action Research (CAR) design on three cycles activities. The results showed that science attitude that consist of curiosity, persistence, open minded/ cooperation with other, and critical / creativity are increased significantly both the field independent and field dependent students. However, the change on specific aspect of students science attitude is different between field independent and field dependent. Field independent students increased significantly their science attitude on persistence and critical/creativity but not on open minded/ cooperation with other. On the other hand, field dependent students increased significantly their science attitude on open minded/ cooperation with other, but not on persistence and critical / creativity.


Abstrak: Tujuan utama penelitian ini adalah untuk meneliti perubahan sikap siswa ilmu pengetahuan alam menggunakan pendekatan konstruktivistik pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam di sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas (PTK) dengan 3 siklus.Hasil menunjukkan sikap terhadap ilmu alam yang terdiri dari  ketertarikan, konsisten, keterbukaan/kerja sama dengan orang lain, kritis/kreativitas  meningkat secara signifikan, baik pada siswa bebas lapangan maupun bergantung lapangan. Namun demikian, perubahan pada aspek spesifik sikap ilmu alam berbeda pada bebas lapangan maupun bergantung lapangan. Siswa bebas lapangan meningkat sikap ilmu alamnya pada konsisten dan kritis/ kreativitas tapi tidak pada keterbukaan/ kerja sama dengan yang lain.  Di lain pihak, siswa bergantung lapanganmeningkat sikap ilmu alamnya pada keterbukaan/ kerja sama dengan yang lain tapi tidak pada konsisten dan kritis/ kreativitas.


Keywords


konstruktivisme, sikap ilmu alam, bebas lapangan dan bergantung lapangan.




Creative Commons License
Jurnal Sekolah Dasar is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats