Peranan Pembelajaran Kooperatif Melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing Terhadap Ket­­­erampilan Proses dan Pemahaman Konsep Fisika

Rahmah Khaerani, - Subaer

Abstract


Abstract: The purposes of this study are to investigate students' process skills and of their understandings of physics concepts in the experimental and control group and their differences. Type of research was quasi experiment with posttest only control group de­sign. Population were students grade VII SMPN 5 Watampone and two classes were chosen as experimental and control groups. Experimental class was treated using cooperative learning through guided inquiry approach while control class performed cooperative learning without guided inquiry approach. Results showed that both students' process skills and understandings of physics concepts in the treatment group are higher than those students of control group.


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menentukan keterampilan proses dan pemahaman konsep fisika siswa yang diajar dengan pembelajaran kooperatif dengan inkuiri terbimbing dan perbedaan diantara keduanya. jenis penelitian kuasi eks­pe­ri­men dengan posttest only control group de­sign.Populasi penelitian ini adalah semua siswa kelas VII SMPN 5 Watampone dan sampel dipilih dua kelas sebagai kelas eksperimen dan kelas kontrol. Kelas eksperimen diajar dengan pembelajaran kooperatif dan inkuiri terbimbing sedangkan kelas kontrol dengan pembelajaran kooperatif tanpa inkuiri terbimbing. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keterampilan proses dan pehamahan konsep siswa di kelas eksperimen lebih tinggi daripada kelas kontrol.