PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN KIMIA DENGAN PBL UNTUK PROGRAM KEAHLIAN TEKNIK MEKANIK OTOMOTIF

Farida Andriani

Abstract


Abstract: This study is conducted to develop chemistry learning module about automotive battery for third semester grade XI Vocational High School (SMK) students. The module is developed based on problem based learning (PBL) approach. The development of the module adopts 4-D model from Thiagarajan et al. which consists of 4 steps: determining and defining the pre requirement needed in the learning process, planning the module draft, developing the module draft into module, and dissemination of the module developed. The module developed is validated by chemistry lecturers, chemistry teachers and automotive electricity teachers. The module developed is tried out to grade XI students of TKR 2 SMKN 1 Blitar. The data collected consist of qualitative and quan­titative data. The chemistry module as the product of development can be used for teaching che­mistry as well as teaching vocational competence and it’s effective in motivating the students to study chemistry and also effective to increase the result of studying chemistry as well as vocational com­pe­tence.

Abstrak: Penelitian ini dilakukan untuk mengembangkan modul pembelajaran kimia tentang baterai otomotif untuk siswa semester tiga kelas XI Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Modul ini dikem­bang­kan berdasarkan pendekatan pembelajaran berbasis masalah (PBL). Pe­ngem­bangan modul meng­adopsi model 4-D dari Thiagarajan dkk., yang terdiri atas 4 langkah, yaitu 1) menentukan dan mendefinisikan persyaratan pra dibutuhkan dalam proses pembelajaran, 2) perencanaan draft modul, 3) me­­ngembangkan draft modul menjadi modul, dan 4) penyebaran modul yang telah dikembangkan. Modul yang telah di­kem­­bangkan divalidasi oleh dosen kimia, guru kimia, dan guru listrik otomotif. Modul yang telah di­kembangkan diuji coba pada siswa kelas XI TKR 2 SMKN 1 Blitar. Data yang di­kum­pul­kan terdiri atas data kualitatif dan kuantitatif. Modul kimia sebagai produk dari pengem­bang­an ini dapat di­gu­nakan untuk mengajarkan kimia serta mengajarkan kompetensi kejuruan. Modul itu efektif  memotivasi siswa untuk belajar kimia dan juga efektif untuk meningkatkan hasil belajar kimia serta kom­pe­ten­si kejuruan.