PENGEMBANGAN BAHAN AJAR INTERAKTIF KIMIA UNTUK MATA PELAJARAN KOSMETIKA SMK PROGRAM KEAHLIAN TATA KECANTIKAN

Sri Endang Hidajati, - Subandi, - Efendy

Abstract


Abstract: Development of an Interactive Instructional Materials Chemistry Lesson For Cosmetics at Vocational High School (SMK) Beauty Skill Program. The purpose of this research is the development of teaching materials: 1) interactive teaching materials obtained chemically related to the subject of cosmetics based learning methods guided inquiry model of Plomp, 2) determine the suitability and effectiveness of the teaching materials developed on student achievement, 3) determine students' perception of chemistry  interactive teaching material. Developed learning materials are subject to the application of a chemical solution to the teaching materials of class X students at vocational high school skills program of beauty expertice. Results of the study; 1) teaching materials developed in the form of a CD with a Web display otherwise good and decent as an interactive teaching materials chemistry, 2) interactive teaching materials chemistry guided inquiry learning methods appropriate and effective model of Plomp demonstrated by achieving the minimum completeness criteria (KKM) 94.70%, 3) students give positive perceptions of interactive teaching materials developed chemically.

Abstrak: Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Kimia untuk Mata Pelajaran  Kosmetika SMK Program Keahlian Tata Kecantikan. Tujuan penelitian pengembangan bahan ajar ini adalah : 1) diperoleh bahan ajar interaktif kimia yang berkaitan dengan subyek kosmetika berdasarkan metode pembelajaran inkuiri terbimbing model Plomp,  2) mengetahui kesesuaian dan keefektifan bahan ajar yang dikembangkan  terhadap prestasi belajar siswa, 3) mengetahi persepsi siswa terhadap bahan ajar interaktif kimia. Materi pembelajaran yang dikembangkan adalah kimia larutan dengan subyek penerapan ahan ajar siswa SMK kelas X program keahlian tata kecantikan. Hasil penelitian: 1) bahan ajar yang dikembangkan  berupa CD dengan tampilan Web dinyatakan baik dan layak sebagai bahan ajar interaktif kimia, 2) bahan ajar interaktif kimia metode pembelajaran inkuiri terbimbing model Plomp  sesuai dan efektif yang ditunjukkan dengan pencapaian kriteria ketuntasan minimum (KKM) 94,70 %, 3) Siswa memberikan persepsi positif terhadap bahan ajar interaktif kimia yang dikembangkan