PENGEMBANGAN MODUL BELAJAR KIMIA BERORIENTASI DAUR BELAJAR (LC-5E) UNTUK SMK TEKNIK

- Miyatiwi, Suhadi Ibnu, Srini M Iskandar

Abstract


Abstract: The Development of Chemistry Modules to Learning Cycle (LC-5E) Oriented for Engineering  Vocational High School. This research aim to develop learning materials chemistry in vocational high school, learning chemistry in the form of modules oriented learning cycle used by students to learn on their own chemistry during practice internship programs. The module was developed using the first three stages of the 4-D models by Thiagarajan, et al. The results of research in the form of qualitative and quantitative data relating to the suitability and effectiveness of the modules were analyzed descriptively and statistically. Validator expert assessment of the content and material results show module development is good and decent for use in chemical learning internship program for students working practices. Of student learning outcomes using this module development results that achieve the minimum completeness criteria (KKM) of 83.30%. The average test scores of students there is an increase of 40.6 prior to the use of the module becomes 80.2 after using the module.

Abstrak: Pengembangan Modul Belajar Kimia Berorientasi Daur Belajar (LC-5E) untuk SMK Teknik. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan materi pembelajaran kimia di SMK dalam bentuk modul belajar kimia berorientasi daur belajar yang digunakan siswa untuk belajar kimia secara mandiri selama program magang praktek kerja. Modul dikembangkan menggunakan tiga tahapan pertama model 4-D oleh Thiagarajan, dkk. Hasil penelitian berupa data kualitatif dan kuantitatif yang berkaitan dengan kesesuaian dan efektivitas dari modul  kemudian dianalisis deskriptif dan statistic. Penilaian validator ahli tentang isi dan materi menunjukkan modul hasil pengembangan adalah baik dan layak digunakan dalam pembelajaran kimia  bagi siswa program magang praktek kerja. Hasil belajar siswa menggunakan modul hasil pengembangan ini yang mencapai kriteria ketuntasan minimal (KKM) sebesar 83,30 %. Rerata skor tes siswa terdapat peningkatan dari 40,6 sebelum penggunaan modul menjadi 80,2 setelah menggunakan modul.