MODEL PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS SEJARAH WANITA PADA MAHASISWA
Abstract
Pembelajaran sejarah yang menyenangkan dengan membuat kreasi media
sangat diperlukan agar motivasi siswa dalam belajar tinggi. Tulisan ini diharapkan
mampu memberikan sumbangan pemikiran terhadap pengembangan ilmu kependidikan
terutama yang menyangkut permasalahan yang ditemui dalam pembelajaran sejarah
yang kontekstual, khususnya yang berkaitan dengan sejarah lokal, sehingga
siswa mendapatkan pemahaman yang lebih mendalam, pembelajaran yang menyenangkan,
dan
prestasi
yang
lebih
baik.
Metode
yang
digunakan
adalah
Research
and
Development
(R&D).
Untuk
meningkatkan
prestasi
belajar
dan
kesadaran
sejarah
siswa
maka
dikembangkanlah
media
video
situs
Kerajaan
Galuh
yang
telah
dilakukan
uji
internal
(validasi).
Hasil
eksperimen
menunjukkan
bahwa
media
video/audio
visual
situs
sejarah
Kerajaan
Galuh
efektif
untuk
meningkatkan
kesadaran
sejarah
siswa.
Joyfull teaching of history by making media creation is very important to
increase student’s learning motivation. This paper is expected to contribute towards
the development of educational science, concerning to the problems encountered in
the contextual learning of history, with regards to local history, therefore students
gain a deeper understanding, fun learning, and better performance. This paper used a
Research and Development (R & D) method. To improve learning achievement and
student’s historical awareness is developed by video media of Galuh Kingdom sites
has been validated. The experimental results showed that the media of video/audio
visual about historical sites of Galuh Kingdom is effective to increase the student’s
historical awareness
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.17977/sb.v11i1.9131
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Sejarah dan Budaya is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.