PENGARUH MODEL PENJADWALAN PEMBELAJARAN DAN MOTIVASI BERPRESTASI TERHADAP HASIL BELAJAR PERAWATAN SEPEDA MOTOR SISWA SMK

Dedi Arsil Majid, Amat Mukhadis, Eko Edi Poerwanto

Abstract


The impact of learning schedulling model and achievement motivation to the learning result of motorcycle maintenance student of vocational high school. The purpose of this study to determine differences in learning outcomes among students who are taught using a block release and release hours, the students' motivation level high and low achievers, and their interactions. The research used true-experimental method. The research use ANOVA method for data analyzing. Results show that:      (1) there are significant differences in learning outcomes between the use of block release and hour release; (2) there are significant differences in learning outcomes between students with low achievement motivation and high achievement motivation; (3) no interaction between the scheduling model with achievement motivation; (4) the results of learning with block scheduling is superior release; (5) learning outcomes of students with high achievement motivation is su­perior.

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui perbedaan hasil belajar antara siswa yang diajar menggunakan block release dan hour release, pada siswa tingkat motivasi berprestasi rendah dan tinggi, serta interaksinya. Metode penelitian yang digunakan adalah true experimental. Teknik analisis yang digunakan adalah anava dua jalan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) ada perbedaan hasil belajar yang signifikan antara penggunaan block release dan hour release; (2) ada perbedaan hasil belajar yang signifikan antara siswa dengan motivasi berprestasi rendah dan motivasi berprestasi tinggi, (3) tidak terjadi interaksi antara model penjadwalan dengan moti­vasi ber­prestasi; (4) hasil belajar dengan pen­jad­wal­an block release lebih unggul; (5) hasil belajar siswa dengan motivasi berprestasi tinggi lebih unggul.


Keywords


block release; motivasi berprestasi; hasil belajar; sepeda motor

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v34i1.3020

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats