PARADIGMA BARU PENDIDIKAN TEKNOLOGI DAN KEJURUAN: KERANGKA PIKIR INOVASI PEMBELAJARAN

Waras Kamdi

Abstract


The New Paradigm of Vocational Education and Technology: Framework Thought Of Learning Innovation. Technological and vocational education (TVE) has not occupy a meaningful position in our educational stage, while the world continues to change along with all the new demands. Communities are also increasingly aware that certain types of jobs suddenly dimmed and then disappeared. It follows on that the emerging new kinds of work with his new charges. At least there are three challenges to be faced in order for the TVE continue to play a significant role in the coming century, i.e. TVE should focus on how best to serve the learners, the environ­ment must provide the best educational opportunities, and build support in within the larger educational community about the importance of TVE as part of educational buildings. The trend of new TVE reform effort requires a comprehensive and earnest. The level of learning, paradigmatic shift required in performing the learning innovations.

Pendidikan teknologi dan kejuruan (PTK) belum menduduki posisi yang berarti dalam panggung pendidikan kita, sementara dunia terus berubah disertai dengan segala tuntutan barunya. Masyarakat juga makin menyadari bahwa jenis-jenis pekerjaan tertentu tiba-tiba meredup dan kemudian hilang, dan muncul jenis pekerjaan baru dengan tuntutan barunya. Sekurang-kurangnya terdapat tiga tantangan yang harus dihadapi agar PTK terus memainkan peran pendidikan yang signifikan di abad akan datang, yakni PTK harus berfokus pada bagaimana melayani yang terbaik bagi pebelajar, lingkungan harus memberi peluang pendidikan yang terbaik, dan membangun dukungan di dalam komunitas kependidikan yang lebih besar tentang pentingnya PTK sebagai bagian bangunan kependidikan. Kecenderungan baru PTK menuntut usaha pembaruan secara komprehensif dan sungguh-sungguh. Dalam tataran pembelajaran, diperlukan pergeseran paradigmatis dalam melakukan inovasi-inovasi pembelajaran.


Keywords


paradigma baru; pendidikan; teknologi; kejuruan

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v34i1.3022

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats