IMPLEMENTASI ISO 9001: 2000 PADA PEMBELAJARAN PRODUKTIF BIDANG KEAHLIAN BANGUNAN DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN

Riban Riban, Amat Mukhadis, Isnandar Isnandar

Abstract


The implementation of ISO 9001: 2000 in productive learning of building engineering sector in vocational education. The objtective of this study was to uncover the barriers to implementation of ISO 9001:2000 in productive learning. The study was designed using multisite study design. Tecniques of collecting the data were interview, observation to partici­pants, and documentation test. The result of the study are: (1) Implementation of the ISO 9001: 2000 in productive learning of  building engineering sector relates to the implementation of the concept of P-D-C-A in the ISO quality management system; (2) the barriers in implementation of ISO 9001:2000 in pro­ductive learning include low awareness level, inconsistencies, and disobedience; and (3) efforts to overcome the barriers to implementation of ISO 9001:2000 in produc­tive learning involve building the shared commitment, socialization in order to create together awareness, supervising, and doing the preventive action.

Implementasi ISO 9001: 2000 pada Pembelajaran Produktif Bidang Keahlian Bangunan di Sekolah Menengah Kejuruan. Penelitian ini bermaksud meng­ungkap lebih mendalam tentang, imple­men­­­tasi, hambatan-hambatan, dan upaya-upaya dalam mengatasi ham­batan penerap­an ISO 9001: 2000 pada pembelajaran produktif. Penelitian ini diran­cang dengan menggunakan rancangan studi multisitus. Teknik pengum­pulan data meliputi wawan­cara, observasi partisipan, dan studi dokumentasi. Temuan penelitian adalah: (1) Penerapan ISO 9001: 2000 pada pem­belajaran pro­duktif teknik bangunan mengacu pada konsep P-D-C-A ke dalam sistem manajemen mutu ISO; (2) hambatan implementasi ISO 9001: 2000 pada pem­bel­ajaran produktif meliputi tingkat kesadaran rendah, inkonsistensi, dan ketidak­taatasasan; dan (3) upaya mengatasi hambatan dalam implementasi ISO 9001: 2000 pada pembelajar­an produk­tif meliputi membangun komitmen bersama, sosialisasi dalam rangka me­num­buhkan kesadaran bersama (awareness), supervisi, dan melakukan usaha preventif (preventif action).


Keywords


implementasi; ISO 9001:2000; pembelajaran produktif

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v34i2.3027

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats