PENYIKAPAN GURU SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN (SMK) TERHADAP KURIKULUM TINGKAT SATUAN PENDIDIKAN (KTSP)

Eko Suwarno

Abstract


This research is a descriptive research about the teachers’ concern toward the change of the curriculum. The study aims to investigate the teachers’ Vocational High School toward the School-based curriculum. The cities of Malang, Blitar, and Pacitan were selected as research targets. The instrument for data collection utilized the Stage of Concern Questionaires (SoCQ) that has been adapted for this research. The results of study show that the cumulative percentages of the teachers’ impact concerns are 88,30%, 88,52%, and 82,11% each for Malang, Blitar, and Pacita. The research results also show the average of 0,35% of respondents having basic stage of concern which portrays that respondents do not know, do not think, and are not interested in learning and searching information with regard to this Curicullum.
Penelitian ini adalah penelitian deskriptif tentang keprihatinan guru ter­hadap perubahan kurikulum. Studi ini bertujuan untuk menyelidiki keprihatinan guru Sekolah Menengah Kejuruan terhadap kurikulum berbasis sekolah. Kota Malang, Blitar, dan Pacitan dipilih sebagai sasaran penelitian. Instrumen untuk pengumpulan data memanfaatkan stage Kuisioner Kepedulian (SoCQ) yang telah diadaptasi untuk penelitian ini. Hasil penelitian menunjukkan bahwa persentase kumulatif dampak ke­khawatiran guru adalah 88,30%, 88,52%, dan 82,11% masing-masing untuk Malang, Blitar, dan Pacitan. Hasil penelitian juga menunjukkan rerata 0,35% dari responden memiliki tahap dasar keprihatinan yang menggambarkan bahwa responden tidak tahu, tidak berpikir, dan tidak tertarik untuk belajar dan mencari informasi berkaitan dengan ini Kurikulum.

Keywords


keprihatinan guru; kurikulum berbasis sekolah

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v33i1.3084

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats