PENINGKATAN PEMAHAMAN MENGGUNAKAN ALAT-ALAT UKUR DENGAN PENERAPAN STRATEGI BELAJAR MURDER PADA SISWA SMK KEAHLIAN OTOMOTIF
Abstract
Increasing Students’ Understanding on Using Measurement Tools by Implementing MURDER Learning Strategy on Vocational High School Students of Automotive Field. This research aims to (1) describe the MURDER learning strategies, (2) determine the increase in the students' understanding of the basic vocational competency on using measurement tools after the implementation of the MURDER learning strategies at SMK. The method used is a action research model, which is conducted in 3 cycles. The subjects of this research are 40 students of class X TKR2. The instruments used are observation guidance, interviews, documentation and test. Data is analyzed using a descriptive qualitative and quantitative. The results show that the students’ understanding in cycle 1 is 80.37%, cycle 2 is 86.25% and cycle 3 is 89.10%. This study concludes that the implementation of MURDER learning strategy in class X TKR at SMK can improve the students understanding.
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendeskripsikan strategi belajar MURDER; (2) mengetahui peningkatan pemahaman siswa pada dasar kompetensi kejuruan menggunakan alat-alat ukur setelah diterapkannya strategi belajar MURDER di SMK. Metode yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas, sebanyak 3 siklus. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas X TKR2 yang berjumlah 40 siswa. Instrumen yang digunakan yaitu pedoman observasi, wawancara, dokumentasi, dan tes. Data dianalisis dengan deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Hasil analisis data menunjukkan pemahaman siswa pada siklus 1 mencapai 80,37%, siklus 2 mencapai 86,25%, dan siklus 3 mencapai 89,10%. Disimpulkan bahwa penerapan strategi belajar MURDER dapat meningkatkan pemahaman siswa kelas X TKR SMK.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v36i2.4079
Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id
Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
![](/public/site/images/angger/logo_um_transparancopy.png)