PEMBELAJARAN BERBASIS PEMECAHAN MASALAH PADA MATADIKLAT PENGETAHUAN DASAR TEKNIK BANGUNAN SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN

Bambang Widarta, Priyono Priyono

Abstract


Problem-solving Based Learning on Basic Knowledge of Build­ing En­gineering in Vocational High School. The purpose of the study was to determine the effect of problem solving based learning method and achievement motivation on learn­­ing outcome. The study used a quasi-experimental design, the independent va­ria­ble was learning methods, the moderator variable was achievement motivation, and the dependent variable was learning out­­comes. The samples used were 60 stu­dents. The ex­­perimental data were analyzed using ANOVA test. The results showed: (l) the average score of stu­­dents learning outcomes through the problem-solving learn­ing methods was sig­ni­fi­can­­tly higher than that by the conventional method, (2) the average score of students learn­­ing outcomes with high achievement motivation was significantly higher than stu­dents with low achievement motivation, and (3) there was no interaction between the learning method and achievement motivation on learn­­ing outcomes.

 

Tujuan penelitian adalah mengetahui pengaruh metode pembelajaran ber­ba­sis pemecahan masalah dan motivasi berprestasi terhadap prestasi belajar siswa. De­sain penelitian adalah quasi eksperimen, metode pembelajaran sebagai variabel be­bas, motivasi berprestasi sebagai variabel moderator, dan hasil belajar sebagai va­ria­bel ter­ikat. Jumlah sampel yang digunakan adalah  60 siswa. Analisis data pe­ne­li­tian meng­gu­­nakan uji ANAVA. Hasil penelitian menunjukkan: (l) rerata skor hasil belajar sis­wa melalui pembelajaran metode pemecahan masalah lebih tinggi secara signifikan di­­banding yang melalui metode konvensional, (2) rerata skor hasil belajar  siswa de­ngan motivasi berprestasi tinggi lebih tinggi secara signifikan dibanding siswa dengan mo­­­tivasi berprestasi rendah, dan (3) tidak terdapat interaksi antara metode pem­bel­ajar­­­an dan motivasi berprestasi terhadap hasil belajar.


Keywords


pembelajaran berbasis pemecahan masalah; motivasi; hasil belajar

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v37i2.4430

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats