The Impact of Video-Assisted Group Work Method and Achievement Motivation on Learning Outcome of English Descriptive Paragraf Writing

Sriati Usman, Punaji Setyosari, Utami Widiati, Gazali Lembah

Abstract


Pengaruh Metode Group Work Berbantuan Media Video dan Motivasi Berprestasi terhadap Hasil Belajar Menulis Paragraf Deskriptif dalam Bahasa Inggris

Abstract: The aim of this research is to describe and  examine the effect of instructional group work method utilizing video media and  achievement motivation towards students’ study results in writing English descriptive paragraph. This research is a quasi-experimental with factorial version 2x2 of pre-test and posttest nonequivalent control group design, implemented into five different paralel classes, A,B,C,D, and E class. Data of study results collected through pretest and posttest are analized by using SPSS 17. Research result showed that group work method gives a better effect than individual work toward students’ learning outcomes.
Key Words: method, group work, video media, individual work, achievement motivation, learning outcomes


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh metode group work berbantuan media vi-deo dan motivasi berprestasi terhadap hasil belajar menulis paragraf deskriptif dalam bahasa Inggris. Penelitian quasi experiment ini menggunakan rancangan faktorial 2x2 nonequivalent control group design, yang dilaksanakan pada 5 kelas paralel, yaitu kelas A, B, C, D, dan E. Data hasil belajar diper-oleh melalui kegiatan pretest dan posttest. Anova faktorial 2x2 (Anova 2 jalur) digunakan untuk menganalisis data dengan menggunakan aplikasi SPSS 17. Hasil penelitian menunjukan bahwa metode group work lebih baik daripada metode individual, yang secara signifikan mempengaruhi hasil belajar menulis paragraf deskriptif dalam bahasa Inggris.
Kata kunci: metode, group work, video, media, individual work, motivasi berprestasi, hasil belajar


Keywords


method, group work, video media; individual work; achievement motivation; learning outcomes

Full Text:

PDF


Copyright (c) 2015 Jurnal Pendidikan Humaniora (JPH)




Jurnal Pendidikan Humaniora

Education Journal Of Social Sciences

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License