Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Bermuatan Nilai Karakter terhadap Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Kelas VII

Mhd. Jasri Ilham, Muakibatul Hasanah, Yuni Pratiwi

Abstract


Abstract: This study aimed at investigating the effect of cooperative learning of CIRC type with character values on short story seventh graders’ writing achievement at junior high school. In addition to that, a quantitative method with a quasi experimental design (pretest-posttest control group design) was conducted. It turned out that there was a significant effect of using cooperative learning of CIRC type with character values on short story seventh graders’ writing achievement at State Senior High School 5 Muara Bungo in (1) developing theme (3,383 e” 2,0086), (2) using the language (2,533 e” 2,0086), (3) developing the background (2,469 e” 2,0086), (4) developing characters (2,319 e” 2,0086), (5) developing the plot (2,087 e” 2,0086), and (6) implementing character values in cooperative learning of CIRC type in writing short story ran well. The finding was corroborated by the mean of students’ character values (3,16) and was categorized as good.

Key Words: writing learning, short story, CIRC cooperative learning, character value

Abstrak: Tujuan penulisan artikel ini untuk mendeskripsikan pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe CIRC bermuatan nilai karakter terhadap kemampuan menulis cerpen siswa kelas VII SMP. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan rancangan kuasi eksperimen (quasi experimental) dengan desain pretest-posttest control group design. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, terdapat pengaruh yang signifikan penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe CIRC bermuatan nilai karakter terhadap kemampuan menulis cerpen siswa kelas VII SMPN 5 Muara Bungo; dalam (1) mengembangkan tema (3,383 e” 2,0086), (2) menggunakan bahasa (2,533 e” 2,0086), (3) mengembangkan latar (2,469 e” 2,0086), (4) mengembangkan penokohan (2,319 e” 2,0086), (5) mengembangkan alur (2,087 e” 2,0086), dan (6) pengimplentasian nilai karakter dalam pembelajaran kooperatif tipe CIRC dalam menulis cerpen terlaksana dengan baik. Hal ini terbuktikan dengan rata-rata nilai karakter yang diperoleh siswa sebesar 3,16 dan dikategikan berpredikat baik.

Kata Kunci: pembelajaran menulis, cerita pendek, model pembelajaran kooperatif CIRC, nilai karakter


Keywords


writing learning, short story, CIRC cooperative learning, character value

Full Text:

PDF


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan Humaniora (JPH)




Jurnal Pendidikan Humaniora

Education Journal Of Social Sciences

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License