Penerapan Perangkat Pembelajaran Fisika Berorientasi Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Connected

Muh. Makhrus, Gito Hadiprayitno

Abstract


Research in this second years aims to determine the effectiveness of the learning device physics-oriented science integrated learning type connected that has been developed in the First Year. This research is descriptive research quantitative using four-D model. Devices that have been developed is Textbook Physics (BAF) which contains teaching materials which contain components of: learning objectives, terms of science, lab pocket, experimental activities, linkages matter physics with everyday life and the relationship with biological materials, illustrations pictures, its application in everyday life, example problems and exercises. This research is expected to give contributions for school teachers in order to design learning activities, especially the learning of integrated science. Based on the results of research that has been done on students ‘Aletheia Christian Junior High School Class VIIIA known that learning science approaches Integrated Type Connected to study materials in a classical hydrostatic pressure with percentage of 94.74% complete, and students’ response to learning with the learning model is Connected Type Integrated Natural Science very good.

Keywords: learning, integrated science, connected

Penelitian pada tahun kedua ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan perangkat pembela-jaran fisika berorientasi pembelajaran IPA Terpadu Tipe Connected yang telah dikembangkan di ta-hun pertama. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kuantitatif  dengan menggunakan mo-del four-D. Perangkat yang telah dikembangkan adalah Buku Ajar Fisika (BAF) yang berisi materi ajar yang memuat komponen tentang:  tujuan pembelajaran, istilah-istilah sains, lab saku, kegiatan percobaan, keterkaitan materi fisika dengan kehidupan sehari-hari dan keterkaitan dengan materi biologi, ilustrasi gambar, penerapannya dalam kehidupan sehari-hari, contoh soal dan latihan soal.  Penelitian ini diharapkan mampu memberikan konstribusi bagi guru-guru SMP dalam rangka merancang kegiatan pembelajaran khususnya pembelajaran IPA terpadu. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan pada siswa Kelas VIIIA SMP Kristen Aletheia diketahui bahwa pembelajaran dengan pendekatan IPA Terpadu Tipe Connected untuk bahan kajian tekanan hidrostatik secara klasikal tuntas dengan persentase 94,74 %, dan respon siswa terhadap pembelajaran dengan model pembelajaran IPA Terpadu Tipe Connected adalah sangat baik.

Kata kunci: pembelajaran, IPA terpadu, connected


Keywords


learning, integrated science, connected

Full Text:

FULL TEXT