Project-Based Learning vs Pembelajaran dengan Metode Ekspositori dalam Menghasilkan Kemampuan Belajar Teori Perancangan Mesin

Muh. Rais, Wayan Ardhana

Abstract


Abstract : The study was aimed at examining the effect of learning strategies and learning styles and interaction between the two on achievement in theory of machine design. This study was a quasi experimental study using 2 x 4 factorial design. Subjects in this study consist of 58 students of S1 study program and 48 students of D3 study program were fourth semester of academic year 2009-2010 of Department of Mechanical Engineering (FT) of State University of Makassar. To analyze the data, a two-way ANOVA was used. Results show that (1) there was significant academic achievement differences between groups of students who learned using project-based learning strategies and expository learning strategies (F = 5.336;p = 0.023), (2) there was no academic achievement differences between groups of students who learned using diverging, converging, assimilating, and accommodating learning styles (F = 1.745;p = 0.163), and (3) there is no interaction between learning strategies and learning styles on learning achievement of machine designing theory study ( F = 0.229;p = 0.876). Results of descriptive statistics showed that the use of project-based learning strategy had a better effect with an average score 72.431 compared with expository teaching strategies which had smaller relative average score 68.125.

Key Words: project-based learning, expository, learning styles, academic achievement

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk  mengkaji pengaruh strategi pembelajaran dan gaya belajar dan pengaruh interaksi antara strategi pembelajaran dan gaya belajar terhadap prestasi belajar teori perancangan mesin. Penelitian ini adalah kuasi eksperimen menggunakan rancangan desain faktorial 2x4. Subjek penelitian terdiri dari 58 orang mahasiswa program studi S1 dan 48 orang program studi D3 yang berada pada semester IV tahun ajaran 2009-2010 jurusan Teknik Mesin Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar. Data dianalisis dengan menggunakan Anova dua jalur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) terdapat perbedaan prestasi belajar teori perancangan mesin yang signifikan antara kelompok mahasiswa yang dibelajarkan dengan strategi pembelajaran project-based learning dan kelompok mahasiswa yang dibelajarkan dengan strategi pembelajaran ekspositori, (2) tidak terdapat perbedaan prestasi belajar teori perancangan mesin antara kelompok mahasiswa yang memiliki gaya belajar diverging, converging, assimilating, dan accommodating, dan (3) tidak terdapat interaksi antara strategi pembelajaran dan gaya belajar terhadap prestasi belajar belajar matakuliah teori perancangan mesin. Hasil statistik deskriptif menunjukkan bahwa penggunaan strategi project-based learning memiliki pengaruh yang lebih baik dengan skor rata-rata 72.431 dibandingkan dengan strategi pembelajaran ekspositori yang memiliki skor rata-rata relatif  lebih kecil 68.125.

Kata Kunci: project-based learning, ekspositori, gaya belajar, prestasi belajar


Keywords


project-based learning, ekspositori, gaya belajar, prestasi belajar

Full Text:

Full Text