PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN PERMAINAN BOLAVOLI MENGGUNAKAN MEDIA INTERAKTIF DI SMP NEGERI 6 KABUPATEN SITUBONDO

Try Sevita Haryanto, Wasis Djoko Dwiyogo, Sulistyorini Sulistyorini

Abstract


Abstract: Research and development aims to provide solutions for learners who do not have learning media to develop learning activity in volleyball game using interactive media. Interactive media game of volleyball produced can be used as a medium of learning for students and educators. In the development of learning volleyball game using interactive media in SMP 6 Situbondo using Research and Development of Borg and Gall (1989) that have been modified are only taking 7 steps of 10 steps. The data analysis technique used in this research is descriptive analysis technique with percentages. Research and development of learning volleyball game using interactive media at the trials (small groups) with the subject of much research as eight students gained 86.4% and the results of field trials (large groups) by the research subjects were 30 students obtain the results 93.6%. From the results of these studies, the interactive media products such as volleyball game declared fit for use. The end result of this research and development is the creation of interactive media volleyball game that can be used as a medium of learning in students of SMP Negeri 6 Situbondo.

Key words: learning, volleyball game, interactive media.

Abstrak: Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk memberikan solusi untuk peserta didik yang belum memiliki media pembelajaran untuk cabang olahraga permainan bolavoli dengan mengembangkan pembelajaran permainan bolavoli menggunakan media interaktif. Media interaktif permainan bolavoli yang dihasilkan dapat digunakan sebagai media pembelajaran bagi peserta didik dan pendidik. Dalam pengembangan pembelajaran permainan bolavoli menggunakan media interaktif di SMP Negeri 6 Kabupaten Situbondo menggunakn model pengembangan Research and Development dari Borg and Gall (1989) yang telah dimodifikasi yaitu hanya mengambil 7 langkah dari 10 langkah. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik analisis deskriptif dengan persentase. Penelitian dan pengembangan pembelajaran permaina bolavoli menggunakan media interaktif pada uji coba (kelompok kecil) dengan subjek penelitian sebanyak 8 siswa memperoleh hasil 86,4% dan pada uji coba lapangan (kelompok besar) dengan subjek penelitian sebanyak 30 siswa memperoleh hasil 93,6%. Dari hasil penelitian tersebut maka produk berupa media interaktif permainan bolavoli dinyatakan layak untuk digunakan.Hasil akhir dari penelitian dan pengembangan ini adalah terciptanya media interaktif permainan bolavoli yang dapat digunakan sebagai media pembelajaran pada siswa SMP Negeri 6 Kabupaten Situbondo.

 

Kata Kunci: pembelajaran, permainan bolavoli, media interaktif.


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/pj.v25i1.4908

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.17977/pj.v25i1.4908.g1295