PENGGUNAAN TUTOR SEBAYA UNTUK PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR

Rakimahwati -, Sri Hartati

Abstract


Abstract: Peer Tutoring to Improve the Learning Process and Achievement. This classroom action research was intended to implement peer tutoring as the teaching strategy to improve the competence of the students taking a Kindergarten Learning Plan course. Carried out in two cycles, the study involved students of Early Childhood Teacher Education of Padang State University. The data collected through observation, questionnaire, and test were quantitatively analyzed to find out the mean score as well as the percentage. The results show that peer tutoring can improve the quality of the teaching process and achievement.

Abstrak: Penggunaan Tutor Sebaya untuk Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mahasiswa dengan menerapkan metode tutor sebaya pada perkuliahan Perencanaan Pembelajaran TK. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah penelitian tindakan kelas. Pelaksanaan tindakan dilakukan dua siklus terhadap mahasiswa reguler Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD) Universitas Negeri Padang. Data diperoleh melalui observasi, angket dan penilaian akhir kegiatan. Data kuantitatif dianalisis dengan rerata dan persentase, dan dikom­parasikan dengan data kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan metode tutor sebaya dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mahasiswa.


Keywords


peer tutoring, learning process, learning achievement

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v19i2.4209

Free counters!Creative Commons LicenseCheck Google PageRank
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats