Thematic Textbook Based on Local Wisdom

Wina Nurfitriani, Sumarmi Sumarmi, Hariyono Hariyono

Abstract


Abstract: Local wisdom based education is a part of the implementation of character building principles in education which enable students to prepare themselves for future. The local wisdom plays significant role since the implementation of real life context in teaching learning activities is the best approach to initiate the lesson. Not only as a basis in teaching learning activity, the implementation of local wisdom will assist student to comprehend every concept in learning material, therefore students will be able to implement their cognitive ability in daily life. One of means of integrating local wisdom is by transferring it to the textbook. Research and development study need to be done in developing local wisdom based textbook. The aim of research and development study is to create a valid, interesting, practical and effective textbook. Thiagarajan’s 4D model was implemented in this research and development study. The data analysis shows that this book is valid, interesting, practical and effective to use in teaching learning process.
Key Words: textbook development, local wisdom


Abstrak: Pendidikan berbasis nilai-nilai kearifan lokal adalah pendidikan yang menerapkan prinsip-prinsip pembentukan karakter. Kearifan lokal sangat penting karena terkait dengan penyiapan kualitas generasi yang akan datang. Proses pembelajaran haruslah dimulai dari lingkungan terdekat atau yang sering dijumpai siswa. Nilai-nilai kearifan lokal dapat membantu siswa memahami konsep nilai-nilai positif dalam materi buku teks. Kearifan lokal dijadikan basis dalam pengembangan buku teks tematik di sekolah dasar. Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan buku teks tematik berbasis kearifan lokal yang valid, menarik, praktis, dan efektif. Model penelitian dan pengembangan dilakukan dengan menggunakan model 4D dari Thiagarajan. Hasil analisis data menunjukkan bahwa buku teks yang dikembangkan telah memenuhi kriteria kevalidan, kemenarikan, kepraktisan, dan keefektifan dalam pembelajaran.
Kata kunci: pengembangan buku teks, kearifan lokal


Keywords


textbook development; local wisdom

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen perangkat pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ardianto, A. (2013). Filsafat kearifan lokal etnik Sunda dan ilmu pengetahuan barat. Retrieved from http://komunikasi.unsoed.ac.id/sites/default/files/20.elvinaro-unpad.pdf.

Kongprasertamorn, K. (2007). Local wisdom environmental protection and community development: the clam farmers in Tambon Bangkhunsai, Phetchaburi Province, Thailand. Manusya: Journal of Humanities, 10(1), 1–10.

Majid, A. (2014). Pembelajaran tematik terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Noviana, E., & Bakri, R. M. (2014). Pola pembelajaran pendidikan ilmu pengetahuan sosial berbasis kearifan lokal di kelas IV sekolah dasar negeri 04 Buantan Besar kecamatan Siak kabupaten Siak. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 15–22.

Prastowo, A. (2013). Pengembangan bahan ajar tematik. Jogjakarta: Divapress.

Prastowo, A. (2015). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Jogjakarta: Divapress.

Samani, H. (2016). Konsep dan model pendidikan karakter. Bandung: Rosdakarya

Sartini, S. (2004). Menggali kearifan lokal nusantara: Sebuah kajian filsafati. Jurnal filsafat, 14(2), 111–120.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan: Pende-katan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukarno. (2012). Integrating local cultures in teaching English as a foreign language for character building. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(2), 202–212.

Supiani. (2016). Pengembangan suplemen bahan ajar IPS berbasis kearifan lokal suku Dayak Kenyah dalam pengelolaan lingkungan hidup (Master’s Thesis). Universitas Negeri Malang, Indonesia. Retrieved from http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/disertasi /article/view/49023.

Supriatna, N. (2016). Ecopedagogi membangun kecerdasan ekologis dalam pembelajaran IPS. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Suryalaga, H. (1998). Rineka budaya Sunda. Bandung: Geger Sunten.

Thresia, F. (2015). Integrating local culture to promote character education in teaching writing. Premise: Journal of English Education, 4(1).

Thiagarajan. S., Semel, D.S & Semmel, M.I. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children. Bloomington: Indiana University.

Utari, U., Degeng, I., & Akbar, S. (2017). Pembelajaran tematik berbasis kearifan lokal di Sekolah Dasar dalam menghadapi masyarakat ekonomi ASEAN (MEA). Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), 39–44.

Warigan. (2012). Pengembangan karakter berbasis kearifan lokal hamemayu hayuning bawana. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(3), 329–339.

Zulkarnain, A.A., & Febriamansyah, R. (2008). Kearifan lokal dalam pemanfaatan dan pelestarian sumberdaya pesisir (Studi kasus di desa Panglima Raja kecamatan Concong kabupaten Indragiri Hilir propinsi Riau). Jurnal Agribisnis Kerakyatan, 1(1), 69–84.




Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Humaniora

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Pendidikan Humaniora

Graduate School, Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License