PERBEDAAN KOMITMEN TUGAS SISWA SMP DALAM PENERAPAN TEKNIK REFRAMING DAN SELF INSTRUCTION

Rosalia Dewi Nawantara, Andi Mappiare -AT, Carolina Ligya Radjah

Abstract


Abstract: This study aimed at knowing (1) the differences of student’s task commitment at SMPN 4 Malang in application of reframing and self-instruction techniques; (2) the differences of student’s task commitment at SMPN 4 Malang based on sex in application of reframing and self-instruction techniques; (3) the interaction effect of sex with reframing and self-instruction techniques in increasing student’s task commitment at SMPN 4 Malang. This study used factorial experiment with a 2x2 factorial design. Subjects were 20 students. Data were analyzed with statistical procedures Two Ways Anova. The results showed that there was a difference in students' task commitment at SMPN 4 Malang in the application of reframing and techniques of self-instruction, and there is no significant difference in students' task commitment at SMPN 4 Malang based on sex in the application of reframing and self-instruction techniques, and also there is no interaction between sex and techniques (reframing and self-instruction) in increasing students' task commitment at SMPN 4 Malang.

Key Words: task commitment, cognitive behavior therapy, reframing, self-instruction

 

Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) perbedaan komitmen tugas siswa di SMPN 4 Malang pada penggunaan teknik reframing dan instruksi mandiri; (2) perbedaan komitmen tugas siswa berdasarkan jenis kelamin pada penggunaan teknik reframing dan instruksi mandiri; (3) dampak interaksi antar jenis kelamin dengan teknik reframing dan instruksi mandiri dalam meningkatkan komitment tugas siswa SMPN 4 Malang. Penelitian ini menggunakan desain eksperimen faktorial 2 x 2. Subyek penelitian ini berjumlah 20 siswa. Two Ways Anova digunakan dalam penelitian ini untuk mengaanalisis data statistik. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat perbedaan pada komitmen tugas siswa SMPN 4 Malang dalam penggunaan teknik reframing dan instruksi mandiri. Akan tetapi, tidak ditemukannya perbedaan yang signifikan dalam penggunaan teknik reframing dan instruksi mandiri berdasarkan jenis kelamin dan juga tidak terdapat interaksi antara jenis kelamin dan penggunaan teknik reframing dan instruksi mandiri dalam meningkatkan komitmen tugas siswa SMPN 4 Malang.

Kata kunci: komitmen tugas, terapi kognitif tingkah laku, reframing, instruksi mandiri

Keywords


task commitment, cognitive behavior therapy, reframing, self-instruction

Full Text:

PDF


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan Humaniora (JPH)




Jurnal Pendidikan Humaniora

Graduate School, Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License