PENGEMBANGAN RUBRIK PENYEKORAN PADA ASESMEN OTENTIK UNTUK MATERI TABUNG
Abstract
The purpose of this development study is to produce a scoring rubric on authentic assessment for tube material that meets the valid, practical, and reliable criteria. This development research uses the Plomp model. The result of this research is holistic scoring rubric and analytic on tube material with very valid value shown by percentage of score given by validator equal to 87,5%. The results of a limited trial show that the holistic and analytical rubrics on the tube material is quite practical and reliable. The value of this practicality is respectively indicated by the respondent response of holistic and analytical rubric users in the tube material by 80% and 78.33%. The scores reliability score of holistic and analytical rubric users on tube material was 0.738 and 0.868 respectively.
Tujuan dari penelitian pengembangan ini adalah menghasilkan rubrik penyekoran pada asesmen otentik untuk materi tabung yang memenuhi kriteria valid, praktis, dan reliabel. Penelitian pengembangan ini menggunakan model Plomp. Hasil penelitian ini berupa rubrik penyekoran holistik dan analitik pada materi tabung dengan nilai sangat valid yang ditunjukkan oleh presentase skor yang diberikan validator sebesar 87,5%. Hasil uji coba secara terbatas menunjukkan bahwa rubrik holistik dan analitik pada materi tabung itu cukup praktis dan reliabel. Nilai kepraktisan ini secara berturut-turut ditunjukkan oleh respons angket pengguna rubrik holistik dan analitik pada materi tabung sebesar 80% dan 78,33 %. Nilai reliabilitas skor dari pengguna rubrik holistik dan analitik pada materi tabung secara berturut-turut sebesar 0,738 dan 0,868.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, S. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arends, R. I. 2012. Learning to Teach. New York: McGraw-Hill.
Asmana, A.T. 2015. Pengembangan Rubrik Analitik Asesmen Komunikasi Matematika Tertulis Siswa SMP Dalam Pemecahan
Masalah Open-Ended. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.
Atmoko, A. 2013. Modul Pengolahan dan Analisis Data dengan Statistik Inferensial. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan
Mertler, C. A. 2001. Designing scoring rubrics for your classroom. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(25).
Mueller, J. 2014. Authentic Assessment Toolbox. (Online), (http://jfmueller.faculty.noctrl.edu/toolbox/, diakses 30 April 2017).
National Council of Teachers of Mathematics. Mathematics Assessment a Practical Handbook for Grade 6-8. 1999 Yearbook of
National Council of Teachers of Mathematics, edited by William S Bush & Steve Leinwald, Va: National Council of
Teachers of Mathematics, 1999
National Council of Teachers of Mathematics. Mathematics Assessment a Practical Handbook for Grade 9-12. 1999 Yearbook
of National Council of Teachers of Mathematics, edited by William S Bush & Steve Leinwald, Va: National Council of
Teachers of Mathematics, 1999
Permendikbud no 104 tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Stanawiyah.
Permendikbud no 58 tahun 2014 Tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Pendidik pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan
Menengah.
Plompt, T & Nieveen, N. (Eds). 2007. An Introduction to Educational Design Research: An Introduction (hlm. 9-35).
Proceedings of the seminar conducted at the East China Normal University, Shanghai (PR China),
Warsono & Harianto. 2013. Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen. Bandung: Rosdakarya.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i10.10102
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Astin Duwi Mutiara, Akbar Sutawidjaya, Abadyo Abadyo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |