BAHAN AJAR MEMBACA KRITIS-KREATIF TEKS EKSPOSISI BERBASIS ISU LINGKUNGAN HIDUP
Abstract
This research and development aims at producing critically and creative reading book text of expositions based on environmental issues for class X students with valid content criteria, coherent systematics, use of communicative language, and attractive appearance. This research method using 4D model (four D model). The results of the feasibility test of the teaching materials are divided into four aspects, namely the content content of 81.8% (feasible), 85.7% (very feasible) presentation system, 85.2% (very feasible) language, and 90.5% Feasible). Based on these results, the developed teaching material is considered very feasible to be implemented in the learning.
Penelitian dan pengembangan ini bertujuan menghasilkan bahan ajar membaca kritis-kreatif teks eksposisi berbasis isu lingkungan hidup untuk siswa kelas X dengan kriteria isi yang valid, sistematika yang runtut, penggunaan bahasa yang komunikatif, dan tampilan yang menarik. Metode penelitian ini menggunakan model 4D (four D model). Hasil uji kelayakan bahan ajar terbagi menjadi empat aspek, yaitu aspek isi 81,8% (layak), sistematika penyajian 85,7% (sangat layak), bahasa 85,2% (sangat layak), dan tampilan 90,5% (sangat layak). Berdasarkan hasil tersebut, bahan ajar yang dikembangkan ini tergolong sangat layak untuk diimplementasikan dalam pembelajaran.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. 2001. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing. New York: Longman.
Anderson, M. dan Anderson, K. 2003. Text Type in English 3. South Yarra: Macmillan.
Arikunto, S. 2003. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.
BSNP. 2013. Deskripsi Butir Instrumen Penilaian Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah, (Online), (http://bsnp-indonesia.org/?p=1340, diakses 5 Juni 2017).
Facione, P. 2011. Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. (Online), (http:www.insightassesments.com,) diakses 15 Agustus 2016.
Feez, S. 2002. Text-Based Syllabus Design. Sydney: NCELTR, Macquarie University.
Krustianto, A. 2009. Pengantar Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: Penerbit ANDI.
Larsen, D., & Freeman. 1986. Techniques and Principles in Language Teaching. New York: Oxford University Press.
Marzano, dkk. 1988. Dimensions of Thinking: A Framework for Curriculum and Instruction. Virgina: ASDC.
Omrod, J. E. 2008. Educational Psychology: Developing Learner. Terjemahan Indiati, W., Septiana, E., Saleh A. Y., & Lestari P. 2009. Psikologi Pendidikan: Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang. Jakarta: Erlangga.
Pardiyono. 2007. Pasti Bisa! Teaching Genre-Based Writing. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Priyatni, E. T. 2011. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Intervensi Responsif dengan Multimedia. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.
Rohman, M., & Amri, S. 2013. Strategi & Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Supriyono, R. 2010. Desain Komunikasi Visual: Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Andi Offset.
Thiagarajan, S., Semmel, D., & Semmel, M. 1974. Instructional Development for Training Teacher of Exceptional Children. Minnesota: The Council for Exceptional Children.
Wardoyo, H. 2015. Pengembangan Bahan Ajar Membaca Kritis-Kreatif untuk Siswa SMP. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i10.10107
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Aptia Ardiasri, Endah Tri Priyatni, Kusubakti Andajani
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |