PENERAPAN MODEL INKUIRI UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS V

Mohammad Fauzi Hafa, Heri Suwignyo, Alif Mudiono

Abstract


Most teachers use lecture, question and answer methods, and assignments, teachers also use certain images relating to the material the school has provided but the numbers are limited to some sub-materials. This research is a PTK consisting of planning, implementation, observation, and reflection. Sources of data in this study are students of grade V SDN Karanganyar Kediri District. The results of the evaluation of student activity in inquiry learning showed improvement in each meeting. Cycle I and II there is an increase of students who get a competent predicate. The result of the 21st cycle evaluation test is 21 students, up to 27 students.

Sebagian besar guru menggunakan metode ceramah, tanya jawab, dan pemberian tugas, guru juga menggunakan gambar-gambar tertentu berhubungan dengan materi yang telah disediakan sekolah tetapi jumlahnya terbas pada beberapa sub materi. Penelitian ini merupakan PTK yang terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Sumber data pada penelitian ini adalah siswa kelas V SDN Karanganyar Kabupaten Kediri. Hasil evaluasi aktivitas siswa dalam pembelajaran inkuiri yang menunjukkan peningkatan pada setiap pertemuan. Siklus I dan II terjadi peningkatan siswa yang mendapat predikat kompeten. Hasil tes evalusi siklus I sebanyak 21 siswa, naik menjadi 27 siswa.


Keywords


inquiry; activity; learning outcomes; inkuiri; aktivitas; hasil belajar

Full Text:

PDF

References


Dasna. 2015. Desain dan Pembelajaran Inovatif dan Interaktif. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Kunandar. 2013. Penilaian Autentik. Jakarta: Karisma Putra Utama Offset.

Rizema. 2013. Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Divapress.

Suwarno. 2008. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Ar- Ruz Media.

Zain. 1996. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Zaini. 2008. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Insani Madani.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i12.10315

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Mohammad Fauzi Hafa, Heri Suwignyo, Alif Mudiono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License