KEEFEKTIFAN BAHAN AJAR MENULIS TEKS PROSEDUR KOMPLEKS DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL UNTUK SISWA KELAS X SMK

Fitriani Fitriani, Anang Santoso, Nurchasanah Nurchasanah

Abstract


A developed teaching material is tested for its feasibility before it is implemented in the lesson. This study aims to describe the developed teaching materials, and describe the results of feasibility tests and the effectiveness of teaching materials developed. The design of the effectiveness test used in this research and development is Pretest Posttest Control Group Design. The results of the validity test of experts and practitioners show that the teaching material is feasible to be implemented, while the field test results show the effective teaching materials in the writing lesson. The mean value of the experimental class is 82.88 while the control class is 75.03. This indicates that the mean score of the control class postes is significantly lower than the experiment class score. Therefore it can be concluded that the experimental class is significantly different from the control class in terms of the postes value (p = 0.000).

Sebuah bahan ajar yang dikembangkan diuji kelayakannya sebelum diimplementasikan dalam pembelajaran. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan bahan ajar yang dikembangkan, dan mendeskripsikan hasil uji kelayakan serta keefektifan bahan ajar yang dikembangkan. Desain uji keefektiffan yang digunakan dalam penelitian dan pengembangan ini yaitu Pretest Posttest Control Group Design. Hasil uji validitas ahli dan praktisi menunjukkan bahan ajar layak untuk diimplementasikan, sedangkan hasil uji lapangan menunjukkan bahan ajar efektif dalam pembelajaran menulis. Nilai rata-rata kelas eksperimen 82,88, sedangkan kelas kontrol 75,03. Hal ini mengindikasikan rata-rata skor postes kelas kontrol signifikan lebih rendah dari skor kelas eksperimen. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa kelas eksperimen signifikan berbeda dari kelas kontrol dalam hal nilai postes (p=0.000).


Keywords


the effectiveness of teaching materials; valid, text writing complex procedures; keefektifan bahan ajar; valid; menulis teks prosedur kompleks

Full Text:

PDF

References


Al-Tabany, B. I. T. 2015. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual (Trianto, T.T.T, Ed.) Jakarta: Prenadamedia Group.

Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP). 2006. Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: BSNP.

Berns, G. R. & Erickson, M. D. 2001. Contextual Teaching and Learning: Preparing Students for the New Economy. The Highligh Zone Research @Work, (Online), 5: 2, (https://eric.ed.gov/?id=ED452376, diakses 6 Desember 2016).

Gall, D. M., Gall, P.J & Borg, R.W. 2003. Educational Reasearch: An Introduction. Boston: Pearson Inc.

Fitriani. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Prosedur untuk Siswa Kelas X SMK Pertanian. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Hartono, B. 2016. Dasar-Dasar Kajian Buku Teks. Semarang: Unnes Press.

Johnson, B. E. 2014. Contextual Teaching Learning. Bandung: Kaifa.

Kharisma, I. G. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning untuk Memahami Teks Prosedur bagi Peserta Didik Kelas VII SMP. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Langan, J. 2010. Exploring Writing: Sentences and Paragraphs. New York: McGraw-Hill.

Muslich, M. 2010. Text Book Writing: Dasar-Dasar Pemahaman, Penulisan, dan Pemakaian Buku Teks. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Nurchasanah dan Widodo. 1994. Keterampilan Menulis dan Pengajarannya. Malang: IKIP Malang.

Nurhadi. 2004. Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: UM Press.

Pranowo. 2014. Teori Belajar Bahasa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Prastowo, A. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Prastowo, A. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Sitepu. 2012. Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tomlinson, B. 1999. Material Development in Languange Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i12.10333

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Fitriani Fitriani, Anang Santoso, Nurchasanah Nurchasanah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License