Bahan Ajar Pendidikan Agama Kristen untuk Siswa Kelas 1—3 SD

Yatmini Yatmini, Anselmus J. E. Toenlioe, Sulthoni Sulthoni

Abstract


Abstract: Teaching materials are the most integral in the learning process. BSE Christian Religion Education (Pendidikan Agama Kristen - PAK) is a teaching material that can be used to achieve the standard of competence set by the government. However, it does not work effectively because of the reality in the PAK learning process in state schools or non-Christian based schools, students are not getting the proper learning. In the implementation of the learning is often PAK done by way of multigrade learning, where students from first grade to sixth grade into one class at a time. This right is caused by a small number of Christian students. Therefore it is necessary to develop a Christian Religious Education teaching materials that can be used together but can meet the competency standards that the government sets for each class.

Abstrak: Bahan ajar merupakan hal yang paling integral dalam proses pembelajaran. BSE Pendidikan Agama Kristen (PAK) merupakan bahan ajar yang bisa digunakan untuk mencapai standar kompetensi yang telah ditetapkan pemerintah. Akan tetapi, hal itu tidak berjalan dengan efektif karena realitanya dalam proses pembelajaran PAK di sekolah-sekolah negeri atau yang tidak berbasis Agama Kristen, siswa tidak mendapatkan pembelajaran sebagaimana mestinya. Dalam pelaksanaan pembelajarannya sering kali PAK dilakukan dengan cara pembelajaran kelas rangkap, dimana siswa dari mulai kelas satu sampai kelas enam dijadikan satu kelas dalam waktu yang bersamaan. Hal ini disebabkan oleh jumlah siswa yang beragama Kristen hanya sedikit. Oleh karena itu, perlu dikembangkan suatu bahan ajar Pendidikan Agama Kristen yang bisa digunakan secara bersama-sama, tetapi bisa memenuhi standar kompetensi yang pemerintah tetapkan untuk tiap-tiap kelas.

Keywords


teaching materials; christian education; elementary students; bahan ajar; pendidikan agama kristen; siswa SD

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bessie, D. L., & Napitupulu, R. (2014). Buku Guru: Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Kelas 1. (D. Stefanus & D. Nuhamara, Eds.) (2nd ed.). Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud.

Candra, A. A., & Masruri, M. S. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif dengan Pendekatan Saintifik untuk Pembelajaran PKn SMP, 2(2), 109–114.

Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2009). The Systematic Design of Instructional (7th ed.). London: Pearson Education Ltd.

Kebudayaan, K. P. D. (2012). Dokumen kurikulum 2013. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, (Desember), 1–23.

NDJ. (2016). Apa Ada Masalah Pendidikan Agama? Retrieved July 5, 2017, from http://guruagamakristen.blogspot.co.id/2016/06/apa-ada-masalah-pendidikan-agama-di.html

Sanjaya, W. (2007). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Pendidikan (2nd ed.). Jakarta: Kencana.

Setyawan, D. (2014). Implementasi Pendidikan Agama di Sekolah dan Solusinya. Retrieved June 25, 2017, from http://www.kpai.go.id/artikel/implementasi-pendidikan-agama-di-sekolah-dan-solusinya/

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Winkel, W. S. (2009). Psikologi Pembelajaran. Yogyakarta: Media Abadi.

Yaumi, M. (2017). Prinsip-prinsip Desain Pembelajaran: Disesuaikan dengan Kurikulum 2013. (N. Ibrahim & D. Sidik, Eds.) (2nd ed.). Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i6.11164

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Yatmini Yatmini, Anselmus J. E. Toenlioe, Sulthoni Sulthoni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License