Pengaruh Model Project Based Learning dan Gaya Berpikir terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Mahasiswa Geografi

Alif Reza Nurhadi, Sugeng Utaya, Budi Handoyo

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to determine the affect of project based learning model and thinking style on the problem solve abillity of geography students in the environmental geography course. This research method is quasi experimental with pretest-posttest 2x2 factorial design type. The subjects of this study were the geographic students of H-class as the experimental class and the G-class as the control class in the class of 2016. The analysis showed that there was an increase of students ability in solving the problem. The result of analysis shows that there is no influence of divergent and convergent thinking style to problem solving ability. The result of analysis shows that there is no interaction of learning model and thinking style to students problem solving ability.

 Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mengetahui pengaruh model project based learning dan gaya berpikir terhadap kemampuan memecahkan masalah mahasiswa geografi pada mata kuliah geografi lingkungan. Metode penelitian ini adalah quasi experimental dengan jenis pretest-posttest 2x2 factorial design. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa geografi offering H sebagai kelas eksperimen dan offering G sebagai kelas kontrol pada angkatan 2016. Hasil analisis menunjukkan ada perbedaan peningkatan kemampuan mahasiswa dalam memecahkan masalah. Hasil analisis menunjukkan tidak ada pengaruh gaya berpikir divergen dan konvergen terhadap kemampuan memecahkan masalah. Hasil analisis menunjukkan tidak ada interaksi model pembelajaran dan gaya berpikir terhadap kemampuan memecahkan masalah mahasiswa.


Keywords


project based learning; thingking style; problem solving ability; environment geography; gaya berpikir; kemampuan pemecahan masalah; geografi lingkungan

Full Text:

PDF

References


Andriani, M. V., Sugeng Utaya., & Syamsul Bachri. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif di MA. (Online), (http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/disertasi/issue/view/550), diakses 22 Oktober 2017).

Bintarto, R. (1987). Metode Analisa Geografi. Jakarta: LP3ES.

Briggs, John B., & Phillip, J. Moore. (1993). The Process of Learning. Sidney Australia: Prentice Hall.

Cohen, Louis. (1976). Educational Researching Classrooms and Schools: A Manual of Material and Methods. New York: Harper & Row Publishers.

Crebert, G., Patrick C. J., Cragnolini V., Smith C., Worsfold K., & Webb F. (2011). Problem Solving Skills Toolkit 2nd Edition. Quessland: Griffith University Press.

Dewi, B. M. M., Khoiri, N. Kaltsum, U. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Melalui Penerapan Model Project Based Learning. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika. 8(1). Universitas PGRI Semarang.

Fajarwati, S. K., Herawati Susilo., & Sri Endah Indriwati. (2017). Pengaruh Model Project Based Learning Berbanuan Multimedia Terhadap Keterampilan Memecahkan Masalah dan Hasil Belajar Psikomotor Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(3), 315—321. Diperoleh dari http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/8583/4150.

Fajrina, R. N., Arifah A., Handayanto, S. K., Hidayat, A. (2016). Peran Model Project Based Learning dalam Kemampuan Berpikir Kreatif Kelas XI IPA Melalui Materi Fluida Statis. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 3(3), 291—295. Diperoleh dari http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/10625/5202.

George Lucas Educational Foundation. (2007). How Does Project-Based Learning Work? (Online), (https://www.edutopia.org/project-based-learning-guide-implementation, diakses 22 Oktober 2017).

Guilford, J. P. (1967). The Nature of Human Intelligence. New York: McGraw Hill.

Greenstein, L. (2012). Accessing 21th Century Skills: A Guide to Evaluating Mastery and Authentic Learning. California, USA: Corwin, A SAGE Company.

Nurhadi. (2004). Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: UM Press.

Hayati, W. I., Sugeng, U., & I Komang, A. (2016). Efektivitas Student Worksheet Berbasis Project Based Learning dalam Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Geografi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3), 468—474. Diperoleh dari http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6174/2615.

Khery, Y. (2012). Pengaruh Model PBL terhadap Kesadaran Metakognitif, Proses Sains, dan Hasil Belajar Mahasiswa Divergen dan Konvergen. Tesis tidak diterbitkan. Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Khery, Y. (2013). Kesadaran Metakognitif, Proses Sains, dan Hasil Belajar Kimia Mahasiswa Divergen dan Konvergen dalam PBL. Jurnal Pendidikan Sains, 1(1), 343—351. Diperoleh dari http://journal.um.ac.id/index.php/jps/article/view/4183/838.

Nasution, W. N. (2002). Efektivitas Strategi Pembelajaran Koperatif dan Ekspositori terhadap Hasil Belajar Sains ditinjau dari Cara Berpikir.(Online), (https://endang965.wordpress.com/penulisan-kt/kt-empat/, diakses 25 September 2017).

Nurrahma, R. (2013). Pengaruh Penggunaan Strategi Pembelajaran Guided Inquiry Terhadap Hasil Belajar Biologi Ranah Kognitif ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Biologi. 5(1). Universitas Negeri Surakarta.

Reeder, E. (2005). Designing Worthwhile PBL Project for High School Students Part 2. George Lucas Educational Foundation. (Online), (https://www.edutopia.org/designing-worthwhile-pbl-projects-high-.tschool-students-part-2, diakses 18 Oktober 2017).

Sumarmi. (2012). Model-Model Pembelajaran Geografi. Malang: Aditya Media Publishing.

Susanto, H., Cholis, S., & Muhana, G. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Guided Inquiry dan Gaya Berpikir terhadap Hasil Belajar Kognitif Kelas V. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(9), 1202—1211. Diperoleh dari http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/9942/4698.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i7.11372

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Alif Reza Nurhadi, Sugeng Utaya, Budi Handoyo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License