Proses Pembelajaran PKn Berbasis Lesson Study menggunakan Media Boneka Tangan pada Siswa Kelas V

Ayu Intan Permatasari, Sudarmiatin Sudarmiatin, Alif Mudiono

Abstract


Abstract: This research was aimed to describe the use of hand puppet media in the implementation of the Civics Education learning process material on cultural diversity in the fifth grade of SD Brawijaya Smart School. The approach used is a qualitative approach with descriptive type, to describe active of teacher and student in the lesson study based learn process with stages (1) planning (plan), (2) implementation (do), and (3) reflection (see). The use of hand puppet media can make students more active in the learning process. In addition, student learning outcomes are as expected, with an average of the total number of students 90.83% above the KKM. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunaan media boneka tangan dalam pelaksanaan proses pembelajaran PKn materi keberagaman budaya di kelas V SD Brawijaya Smart School. Pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan jenis deskriptif, untuk mendeskripsikan aktivitas guru dan siswa dalam proses pembelajaran berbasis lesson study, yaitu (1) perencanaan, (2) pelaksanaan, dan (3) refleksi. Penggunaan media boneka tangan dapat mengaktifkan siswa pada saat proses pembelajaran sehingga hasil belajar siswa sesuai dengan harapan yaitu dengan rata-rata dari jumlah keseluruhan siswa 90,83 % di atas KKM.

Keywords


hand puppet; lesson study; learning outcomes; boneka tangan; lesson study; hasil belajar

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2015). Pembelajaran Tematik Konsep Dasar, Perancangan, Perangkat, dan Implementasinya. Malang: UM Press.

Anggraini, P., & Kusniarti, T. (2015). The Insertion of Local Wisdom into Instructional Materials of Bahasa Indonesia for 10th Grade Students in Senior High School. Journal of Education and Practice, 6(33), 89–92.

Dahliani., Soemarno, I., & Setijanti, P. (2015). Local Wisdom In Built Environment In Globalization Era. International Journal of Education and Research, 3(6), 157-166.

Fajarini, U. (2014). Peranan Kearifan Lokal dalam Pendidikan Karakter. Sosio Didaktika: Social Science Education Journal, 1(2), 123-130. DOI: 10.15408/sd.v1i2.1225

Gunawan, R. (2013). Pendidikan IPS: Filosofi Konsep dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

Imamah, N. (2012). Pengembangan Pembelajaran IPA Terpadu dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based melalui Lesson Study. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1), 63–70. http://doi.org/10.15294/jpii.v1i1.2017

Mahmudi, A. (2009). Mengembangkan Kompetensi Guru melalui Lesson Study. Jurnal Forum Kependidikan FKIP UNSRI, 28(2), 1-10.

Santoso, A. (2014). Teori dan Analisis Wacana untuk Guru Tingkat Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal TEQIP, 5(1), 43–54.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Suhartini. (2009). Kajian Kearifan Lokal Masyarakat dalam Pengelolaan Sumber Daya Alam dan Lingkungan. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 206–218.

Sulianto, J., Fita, M., Untari, A., & Yulianti, F. (2014). Profil Cerita Anak dan Media Boneka Tangan dalam Metode Bercerita Berkarakter untuk Siswa SD. Mimbar Sekolah Dasar, 1(2), 113–122.

Susanto, A. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Susilo, H., Chotimah, H., Joharmawan, R., & Sumarjo. (2011). Lesson Study Berbasis Sekolah. Malang: Bayumedia.

Su'udiah, F., Degeng, I. N. S, & Kuswandi, D. (2016). Pengembangan Buku Teks Tematik Berbasis Kontekstual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(9), 1744–1748.

Wagiran. (2012). Pengembangan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Hamemayu Hayuning Bawana. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(3), 329-339.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i1.11864

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Ayu Intan Permatasari, Sudarmiatin Sudarmiatin, Alif Mudiono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License