Proses Berpikir Siswa Field Dependent dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Polya

Agus Hidayat, Cholis Sa'dijah, I Made Sulandra

Abstract


Abstract: This study aims to describe the thinking process of field dependent students in solving geometric problems based on the Polya stage. The type of research used was descriptive qualitative. The study was conducted at SMA 1 Pasuruan using 2 subjects in the cognitive style FD taken from 38 students. The instruments used were in the form of cognitive style exams, solving geometrical problems and interview guidelines. The results of the study show that in processing information, the subject of FD does not understand the problem as a whole so that in planning the completion of the subject FD forgets about the concept of the cube.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan proses berpikir siswa field dependent dalam menyelesaikan masalah geometri berdasarkan tahapan Polya. Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Penelitian dilakukan di SMA Negeri 1 Pasuruan dengan menggunakan dua subjek bergaya kognitif FD yang diambil dari 38 siswa. Instrumen yang digunakan berupa eksamen gaya kognitif, penyelesaian masalah geometri dan pedoman wawancara. Hasil penelitian memperlihatkan bahwa dalam memproses informasi, subjek FD tidak memahami masalah secara utuh sehingga dalam merencanakan penyelesaian subjek FD lupa tentang konsep kubus.


Keywords


thought process; field dependent; geometry; polya stage; proses berpikir; field dependent; geometri; tahapan polya

Full Text:

PDF

References


Abdussakir. (2009). Pembelajaran Geometri Sesuai Teori Van Hiele. Madrasah, 2(1). https://doi.org/10.18860/jt.v2i1.1832

Ahmadzade, L., & Shojae, M. (2013). Investigating the Relationship between Cognitive Style (Filed Dependence/Independence) and Academic Achievement in Male and Female Students of Behbahan Islamic Azad University. Journal of Life Science and Biomedicine, 3(3), 245–249.

Altun, A., & Cakan, M. (2006). Undergraduate Students’ Academic Achievement, Field Dependent/Independent Cognitive Styles and Attitude Toward Computers. Educational Technology and Society, 9(1), 289-297.

Amamah, S., Sa ’dijah, C., & Sudirman. (2016). Proses Berpikir Siswa SMP Bergaya Kognitif Field Dependent Dalam Menyelesaikan Masalah Berdasarkan Teori Pemrosesan Informasi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(2), 237–245.

Ardana, I. M. (2007). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika Berwawasan Konstruktivis yang Berorientasi pada Gaya Kognitif dan Budaya Siswa. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Surabaya, Surabaya.

Guisande, M. A., Páramo, M. F., Tinajero, C., & Almeida, L. S. (2007). Field Dependence-Independence (FDI) Cognitive Style: An Analysis of Attentional Functioning. Journal Psicothema, 19(4), 572–577.

Gunawan, I. I. (2014). Proses Berpikir Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Berdasarkan Langkah Polya Ditinjau Dari Gaya Kognitif FD dan FI. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Surabaya, Surabaya.

Husnaeni. (2001). Membangun Konsep Segitiga melalui Penerapan Teori Van Hiele pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Tesis tidak diterbitkan. Uniersitas Negeri Malang, Malang.

Jagom, Y. O. (2015). Kreativitas Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Berdasarkan Gaya Belajar Visual-Spatial dan Auditory-Sequential. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 176–190.

Kadir, P. (2010). Penerapan Pembelajaran Kontekstual Berbasis Potensi Pesisir sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah, Komunikasi Matematik, dan Keterampilan Sosial Siswa SMP. Disertasi tidak diterbitkan. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Kartono. (2010). Hands on Activity pada Pembelajaran Geometri Sekolah sebagai Asesmen Kinerja Siswa. Hands on Activity, 21–32.

Kozhevnikov, M. (2007). Cognitive Styles in the Context of Modern Psychology : Toward an Integrated Framework of Cognitive Style. Journal of Psychological Bulletin, 133(3), 464–481. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.3.464

Krulik, S., & Rudnick, J. A. (1988). Problem Solving: A Handbook for Elementary School Teachers. Massachusetts: Allyn and Bacon, Inc.

Kutluca, T. (2013). The Effect of Geometry Instruction with Dynamic Geometry Software; GeoGebra on Van Hiele Geometry Understanding Levels of Students. Educational Research and Reviews, 8(17), 1509–1518. https://doi.org/10.5897/ERR2013.1554

Ma, H. L., Lee, D. C., Lin, S. H., & Wu, D. B. (2015). A Study of Van Hiele of Geometric Thinking Among 1st through 6th Graders. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(5), 1181–1196. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1412a

Munandir. (2001). Ensiklopedia Pendidikan. Malang: UM Press.

Muniri. (2005). Pembelajaran Berdasarkan Tahap Berpikir Van Hiele untuk Membantu Siswa Membangun Pemahaman pada Materi Tiga Dimensi di Kelas I SMU Diponegoro Tulungagung. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.

Ngilawajan, D. A. (2013). Proses Berpikir Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Turunan Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent. Pedogiga, 2(1), 71–83.

Panjaitan, B. (2013). Proses Kognitif Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(1), 17–25.

Purnomo, D. (1999). Penguasaan Konsep Geometri Dalam Hubungannya dengan Teori Perkembangan Berpikir Van Hiele pada Siswa Kelas II SLTP Negeri 6 Kodya Malang. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Rahman, A. (2010). Pengajuan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif dan Kategori Informasi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 244-251.

Sa’dijah, C. (2008). Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri Siswa SMP mnggunakan Pembelajaran Matematika Bersetting Kooperatif. Prosiding Konferensi Nasional Matematiba XIV, 739, 739–751.

Santrock, J. W. (2004). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana-Prenada Media Group.

Siswono, T. Y. E. (2008). Model Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Surabaya: Unesa University Press.

Siswono, T. Y. E. (2016). Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif sebagai Fokus Pembelajaran Matematika. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 11–26.

Spagnolo, F., & Di Paola, B. (2010). European and Chinese Cognitive Styles and Their Impact on Teaching Mathematics. Journal of Mathematics Educations, 3(2), 139–153. https://doi.org/10.1007/978-3-642-11680-3_1

Sudarman. (2011). Proses Berpikir Siswa Quitter pada Sekolah Menengah Pertama Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Jurnal Edumatica, 01(2), 15–24.

Sugiyono. (2005). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Susanto, H. A. (2008). Mahasiswa Field Independent dan Field Dependent Dalam Memahami Konsep Grup. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 64–77.

Suwito, A., Yuwono, I., Parta, I. N., & Irawati, S. (2017). Geometry High School Students Thinking Ability Based On level van Hiele. International Conference on Mathematics: Education, Theory, and Application (ICMETA): Volume 1/2017, June 27th 2017, 200–207.

Takker, S., & Subramaniam, K. (2012). Understanding Teachers’ Knowledge of and Responses to Students’ Mathematical Thinking. International Congress on Mathematical Education, (24), 4906–4915.

Tristanti, F., Sa’dijah, C., & Gipayana, M. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Kubus dan Balok Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs: Transformasi Pendidikan Abad 21, (7), 230–239.

Witkin, H. A., Moore, C. A., Goodenough, D., & Cox, P. W. (1977). Field-Dependent and Field-Independent Cognitive Styles and Their Educational Implications. Review of Educational Research, 47(1), 1–64. https://doi.org/10.3102/00346543047001001

Wu, D., & Ma, H. (2006). The Distributions of Van Hiele Levels of Geometric Thinking Among 1st through 6th Graders. International Group for the Psychology of Mathematics Education, 5, 409–416.

Wu, M., & Adams, R. (2006). Modelling Mathematics Problem Solving Item Responses Using a Multidimensional IRT Model. Mathematics Education Research Journal, 18(2), 93–113.

Yazdani, M. A. (2007). Correlation Between Students’ Level of Understanding Geometry According to the van Hieles’ Model and Students’ Achievement in Plane Geometry. Journal of Mathematical Sciences & Mathematics Education, 2(2), 40–45.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i7.12634

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Agus Hidayat, Cholis Sa'dijah, I Made Sulandra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License