Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan bagi Guru Sekolah Dasar

Cahyaningtyas Tri Wijiutami, Wahjoedi Wahjoedi, Ery Try Djatmika R. W. W

Abstract


Abstract: The purpose of this research are: (1) study the implementation of the PKB program for elementary school teachers (2) the effectiveness of the PKB program for elementary school teachers. The approach of this research is a qualitative research approach and the type of the research is case study. Data obtained from interviews, observations, and documentation. Based on the acquisition of data generated in the study, it is concluded: (1) The implementation of the PKB program in the form of self-development, scientific publications, and innovative works has been running, (2) The effectiveness of the implementation of the PKB program has not been carried out effectively and optimally, especially in scientific publication activities.

Abstrak: Pelaksanaan penelitian ini dengan tujuan untuk (1) mengkaji tentang pelaksanaan program PKB guru sekolah dasar dan (2) efektivitas program PKB guru sekolah dasar. Penggunaan pendekatan pada penelitian ini yaitu pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian case study (studi kasus). Perolehan data didapat dari wawancara, observasi, dan dokumentasi. Berdasarkan perolehan data yang dihasilkan dalam penelitian, maka disimpulkan (1) pelaksanaan program PKB berupa pengembangan diri, publikasi ilmiah, dan karya inovatif sudah berjalan, (2) efektivitas pelaksanaan program PKB belum terlaksana secara efektif dan optimal khususnya pada kegiatan publikasi ilmiah.

Keywords


continuing professional development; elementary school teachers; implementation; evectivity; pengembangan keprofesian berkelanjutan; guru sekolah dasar; pelaksanaan; efektivitas

Full Text:

PDF

References


Bolam, R. (2000). Emerging Policy Trends: Some Implications for Continuing Professional Development. Journal of In-Service Education, 26(2), 267—280. https://doi.org/10.1080/13674580000200113.

Dwijosumarto, S. (2000). Persepsi Masyarakat terhadap Profesi Guru. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(3), 214—222.

Gunawan, I. (2015). Strategi Meningkatkan Kinerja Guru: Apa Program yang ditawarkan oleh Kepala Sekolah. In Prosiding Seminar Nasional Pengembangan Karir Tenaga Pendidik Berbasis Karya Ilmiah, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 23, 305—312.

Hanurawan, F. (2016). Metode Penelitian Kualitatif dalam Ilmu Psikologi. Surabaya: KPKM Universitas Airlangga.

Harnanik, dkk. (2015). Model Konseptual Pengembangan Efikasi Mengajar Calon Guru Jurusan Pendidikan Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 22(1), 1—9.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan. (2012). Pembinaan dan Pengembangan Profesi Guru Buku 1 Pedoman Pengelolaan Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB).

Kennedy, A. (2014). Models of Continuing Professional Development: A Framework for Analysis, Professional Development in Education, 31 (2), 336—351. https://doi.org/10.1080/19415257.2014.929293.

Leba, U. T. I & Sumardjono, P. (2014). Profesi Kependidikan. Yogyakarta: Ombak.

Lyesmaya, D., dkk. (2017). Pelatihan Program Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) untuk Guru Sekolah Dasar di Lingkungan Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kota Sukabumi. Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 2(1), 41—50.

Maksum. (2015). Pelaksaaan Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Guru Kelas SD Negeri 2 Tarakan. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 75—81.

Manulang, M. (2014). Manajemen Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 21 (2), 208—214.

Miles, M. B. & Huberman, M. A. (2014). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publication.

Mulyasa. (2013). Uji Kompetensi dan Penilaian Kinerja Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nasution, H. (2015). Pendampingan Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (Continuing Professional Development) bagi Guru Sekolah Dasar Kecamatan Deli Tua. Elemantary School Journal PGSD FIP UNIMED. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v4i1.2893.

Noorjannah, L. (2015). Pengembangan Profesionalisme Guru melalui Penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru Profesional di SMA Negeri 1 Kauman Kabupaten Tulungagung. Jurnal Humanity, 10(1).

Nugroho, P. J. (2012). Pengembangan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar pada Daerah Terpencil Kabupaten Gunung Mas. Jurnal Manajemen Pendidikan, 23(6), 513—31.

Nursalim, N. (2017). Profesionalisme Guru SD/MI. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. https://doi.org/10.24252/lp.2017v20n2i10.

Pratikto, H. (2012). Motivasi Spiritual dan Budaya Sekolah Berpengaruh terhadap Kinerja Profesional dan Perilaku Konsumsi Guru Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP), 19(1), 125—137.

Riyani. (2011). Pengaruh Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah, Pertemuan Ilmiah Guru, dan Kelompok Kerja Guru terhadap Kinerja Guru SD Negeri di Kota Batu. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Rohmah, Z. (2018). Enhancing English Teachers Professional Development: Portraying a Mentoring Program. TEFLIN Journal, 29(1), 90—107. http://dx.doi.org/10.15639/teflinjournal.v29i1/90-107.

Sadiman, A. S. (2008). Pusat Sumber Belajar Gugus Menunjang Upaya Pengembangan Guru secara Berkelanjutan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(2), http://dx.doi.org/10.32550/teknodik.v12i2.401.

Safitri, A. V. & Sutrisno. (2017). Teacher Professional Competency Analysis: Implementation Aspect of Continuous Professional Development (CPD). Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen, 3(2), 126—139.

Samuel, M. (2002). Working in the Rain: Pressures and Priorities for Teacher Education Curriculum Design in South Africa: A Case-study of The University of Durban-Westville in Researching Teacher Education: The Multi-Site Teacher Education Project. Special Issue of the International Journal of Educational Development, 22(34), 57-66.

Sujianto, dkk. (2012). Pengembangan Profesionalitas Berkelanjutan Guru Bersertifikat Pendidik di SMK Rumpun Teknologi. Jurnal Teknologi dan Kejuruan, 35 (1), 1-16. http://garuda.ristekdikti.go.id/documents/detail/1112574.

Sukarno, S. (2016). Kendala dan Upaya Pengembangan Keprofesian Guru Sekolah Dasar melalui Kegiatan Penulisan Karya Ilmiah. In Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan.

Suprihatiningrum, J. (2013). Guru Profesional Pedoman Kinerja, Kualifikasi, & Kompetensi Guru. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Sywelem, M. M. G. & Witte, J. E. (2013). Continuing Professional Development: Perceptions of Elementary School Teachers in Saudi Arabia. Journal of Modern Education Review, 3 (12), 881-898.

Turmudi, dkk. (2014). Development of Didactical Design of Mathematics Pedagogy Through Professional Program of Mathematics Teacher Education. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 21(1), 10—23.

Wahyudi, dkk. (2018). Peningkatan Keterampilan Penelitian Tindakan Kelas dalam Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan melalui Workshop dan Pendampingan bagi Guru Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 2(1), 90-98. https://doi.org/10.20961/jdc.v2i1.22130.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i5.13521

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Cahyaningtyas Tri Wijiutami, Wahjoedi Wahjoedi, Ery Try Djatmika R. W. W

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License