Representasi Perilaku Toleran dalam Puisi Karya Siswa SMA

Abdul Karim Wirawan, Muakibatul Hasanah, Maryaeni Maryaeni

Abstract


Abstract: This study aims to describe the tolerant behavior contained in poems by high school students. This research uses a qualitative approach based on the theory of sociological literature. The results showed that tolerant behavior contained in poems by students in the form of (1) respecting others, (2) accepting and valuing differences, (3) being open to others, and (4) accepting differences of opinion. Tolerant behavior in poetry high school students tends to be aimed at the closest people, namely mothers and friends. Tolerant behavior is also aimed not only at fellow human beings but also at other living things.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan perilaku toleran yang terdapat dalam puisi karya siswa SMA. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif berdasarkan teori sosiologi sastra. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perilaku toleran yang terdapat dalam puisi karya siswa berupa (1) menghargai orang lain, (2) menerima dan menghargai perbedaan, (3) bersikap terbuka terhadap orang lain, dan (4) menerima perbedaan pendapat. Perilaku toleran dalam puisi karya siswa SMA cenderung ditujukan kepada orang terdekat, yakni ibu dan sahabat. Perilaku toleran juga ditujukan tidak hanya kepada sesama manusia, namun juga kepada makhluk hidup lain.

Keywords


representations of tolerant behavior; poetry; high school student representasi perilaku toleran; puisi; siswa SMA

Full Text:

PDF

References


Arifin, B. (2016). Implikasi Prinsip Tasamuh (Toleransi) Dalam Interaksi Antar Umat Beragama. Fikri, 1(2), 391-420.

Bakar, A. (2015). Konsep Toleransi dan Kebebasan Beragama. Toleransi, 7(2), 123-131.

Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Approaches (3rd Edition). In Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches.

Efendi, D. (1994). Kemusliman dan Kemajemukan. In T. Sumatrana (Ed.), Dialog: Kritik dan Identitas Agama. Yogyakarta: Dian-Interfidel.

Endraswara, S. (2011). Metodologi Penelitian Sosiologi Sastra. Yogyakarta: CAPs.

Farida, D. N. (2017). Kritik Ekologi Sastra Puisi Perempuan Lereng Gunung Karya Ika Permata Hati dalam Antologi Puisi Perempuan di Ujung Senja melalui Ekofeminisme Susan Griffin. BASINDO : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajarannya, 1(2), 48-52. https://doi.org/10.17977/um007v1i22017p048

Ghazali, A. (2009). Argumen Pluralisme Agama: Membangun Toleransi Berbasis Al Quran. Depok: Katakita.

Hasanah, M. (2014). Karakteristik Struktural-Semiotik Puisi-Puisi Karya D. Zawawi Imron. Litera: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 12(2), 269-286. https://doi.org/10.21831/ltr.v12i02.1589

Ho, S. S. M., & Chan, R. S. Y. (2009). Social harmony in Hong Kong: Level, Determinants and Policy Implications. Social Indicators Research, 31, 37-58. https://doi.org/10.1007/s11205-007-9152-0

Irfani, A. I., Alimi, M. Y., & Iswari, R. (2013). Toleransi Antar Penganut Nahdhatul Ulama, Muhammadiyah, dan Kristen Jawa di Batang. Komunitas: International Journal of Indonesian Society and Culture, 5(1), 1-13. https://doi.org/10.15294/komunitas.v5i1.2366

Irhandayaningsih, A. (2012). Kajian Filosofis terhadap Multikulturalisme Indonesia. Humanika, 15(9), 1-8.

Kamal, M. (2013). Pendidikan Multikultural bagi Masyarakat Indonesia yang Majemuk. Jurnal AL-Ta'Lim, 1(6), 451-458.

Mabruri, Z. K., & Sayuti, S. A. (2015). Potret Sosial Dalam Sepuluh Sajak Remy Sylado dan Relevansinya dengan Pembelajaran Sastra di SMA. LingTera, 2(1), 101-110. https://doi.org/10.21831/lt.v2i1.5412

Misrawi, Z. (2006). Toleransi Versus intoleransi. Harian KOMPAS, p. 6.

Pusposari, D., Saryono, D., Siswanto, W., & Hasanah, M. (2019). Ande-Ande Lumut Folklore as the Builder of Youth Character. The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 6(5), 5424-5429. https://doi.org/10.18535/ijsshi/v6i5.04

Rantesalu, M. B., & Iswanto, I. (2018). Toleransi Berdasarkan Cerita Rakyat Tallu To Sala’ Dadi di Toraja. BIA’: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 1(1), 13-25.

Ratna, N. K. (2012). Antropologi Sastra: Penggunaan Teori dan Metode secara Eklektik dan Metodologi Campuran. Pustaka, 12(1), 52-64.

Robet, R. (2013). Altruisme, Solidaritas dan Kebijakan Sosial. Jurnal Sosiologi Masyarakat, 18(1), 1-18.

Rofiah, K. (2017). Dinamika Relasi Muhammadiyah dan NU Dalam Perspektif Teori Konflik Fungsional Lewis A. Coser. KALAM, 10(2), 469-490. https://doi.org/10.24042/klm.v10i2.10

Septiningsih, L. (2015). Kepedulian Lingkungan Dalam Jamangilak Tak Pernah Menangis. ATAVISME, 18(1), 63-74. https://doi.org/10.24257/atavisme.v18i1.33.63-74

Sumiyardana, K. (2018). Kesesuaian Masyarakat Jawa Dalam Novel Mantra Pejinak Ular dengan Realita: Analisis Sosiologi Sastra. Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra, 8(2), 210-222. https://doi.org/10.31503/madah.v8i2.499

Suparlan, P. (2014). Menuju Masyarakat Indonesia yang Multikultural. Antropologi Indonesia. https://doi.org/10.7454/ai.v0i69.3448

Teeuw, A. (2013). Sastra dan Ilmu Sastra. Bandung: Pustaka Jaya.

Tjahjono, T. (2011). Mendaki Gunung Puisi. Malang: Bayumedia.

Tjahjono, T. (2012). Melawan Kekuasaan Dengan Puisi. ATAVISME, 15(1), 49-58. https://doi.org/10.24257/atavisme.v15i1.47.49-58

Wilson, A., & Dymoke, S. (2017). Towards A Model of Poetry Writing Development as a Socially Contextualised Process. Journal of Writing Research. https://doi.org/10.17239/jowr-2017.09.02.02

Wirawan, A. K. (2019a). Cultural Ecological Values in Orang-Orang Proyek Novel By Ahmad Tohari As An Environmental Conservation Medium. ISLLAC : Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture. https://doi.org/10.17977/um006v3i12019p082

Wirawan, A. K. (2019b). Metode ATM (Amati, Tulis, Modifikasi) untuk Pembelajaran Menulis Puisi Berwawasan Lingkungan. Hasta Wiyata, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.21776/ub.hastawiyata.2018.002.01.04

Yasir, M. (2014). Makna Toleransi Dalam Al-Qur’an. Jurnal Ushuluddin, 22(2), 170-180. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/jush.v22i2.734




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i7.13709

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Abdul Karim Wirawan, Muakibatul Hasanah, Maryaeni Maryaeni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License