Korelasi, Motivasi, dan Prospek terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Mahasiswa Amerika di Program BIPA

Mohammad Hudha Nursyairofi, Rizman Usman, Gatut Susanto

Abstract


Abstract: This research aims to describe the motivation, prospect, and correlation between the two factors in learning Indonesian for American students in BIPA UM. The hypothesis underlying this study is that “there is a positive and significant influence of American students’ learning motivations towards their learning outcomes in BIPA UM”. This study employs sequential mix methods research design with sequential status or two steps design. The results of this research show that a positive and significant correlation on motivation and students’ prospect towards students’ learning outcome in BIPA UM.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan wujud motivasi, prospek, dan korelasi mahasiswa Amerika dalam belajar bahasa Indonesia di program BIPA UM. Penelitian ini menggunakan desain sequential mix methods dengan status berurutan atau desain dua tahap. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat korelasi yang positif dan signifikan antara motivasi dan prospek terhadap hasil belajar mahasiswa Amerika di program BIPA UM.

Keywords


correlation; motivation; prospects; american student; BIPA program; korelasi; motivasi; prospek; mahasiswa amerika; program BIPA

Full Text:

PDF

References


Agustina, R., Andayani., & Wardani, N. E. (2013). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing di UPT P2B Universitas Sebelas Maret Surakarta. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(2), 140—154.

Azizah, Widodo, Hs., & Lestari, I. (2015). Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Program CLS (Critical Language Scholarship) di Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang Tahun 2012. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 1—13.

Chaer, A. (2009). Psikolinguistik: Kajian Teoritik. Cetakan Kedua. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dimyati & Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Ellis, R. (2013). Second Language Acquisition. Oxford University Press.

Gunawan, A., Hariyono., & Sapto, A. (2017). Perbedaan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial dengan Pendekatan Kontekstual Berbasis Budaya Lokal di Madura. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(6), 867–873.

Jamal, S. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas VIII SMP N 2 Srumbung. Social Studies, 6(4), 469–479.

Jamil, H., & Azra, F. I. (2014). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Akuntansi ECONOMICA: Journal of Economic and Economic Education, 2(2), 85—98.

Macintyre, P. D., Noels, K. a, & Moore, B. (2010). Perspectives on Motivation in Second Language Acquisition : Lessons from the Ryoanji Garden. Selected Proceedings of the 2008 Second Language. Research Forum: Exploring SLA Perspectives, Positions, and Practices. Cascadilla Proceedings Project, 1–9.

Martinis, Y. (2010). Profesionalisasi Guru & Implementasi KTSP. Jakarta: Gaung Persada Press.

Matsumoto, M. (2009). Second Language Learners’ Motivation and Their Perceptions of Teachers’ Motivation. Humanities & Social. Sciences Papers, 1–16.

Nanang, H., & Suhana. (2009). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama.

Nari, N. (2011). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika dengan menerapkan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual melalui Model Pembelajaran Kooperatif Think–Pair–Share Berempat dan Kemunculan Komponen Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Ta’dib, 14(1), 26—35.

Natalia, E. C. (2018). Pemilihan Penggunaan Bahasa dalam Interaksi sebagai Bentuk Adaptasi Antarbudaya di Indonesia. Jurnal Komunikasi Indonesia, 4(2), 73–86. https://doi.org/10.7454/jki.v4i2.8883.

Neuzil, P. (2016). Communication between Cultures. Nucleic Acids Research, 34(11), e77–e77.

Novalinda, E., Kantun, S., & Widodo, J. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas X Jurusan Akuntansi Semester Ganjil SMK PGRI 5 JemberTahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1-15.

Prihatin, M. S. (2017). Pengaruh Fasilitas Belajar, Gaya Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI IS SMA Negeri 1 Seyegan. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 6(5), 443–452.

Purwanto, N. (2000). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Puspitasari, E., Setyosari, P., & Amirudin, A. (2016). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar melalui Think Pair Share (TPS) di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(7), 1432—1436.

Rahman, M. F. (2015). Pengaruh Dukungan Orangtua dan Fasilitas Belajar di Sekolah terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Melalui Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Ungaran. Prosiding Seminar Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 1(1).

Ramadhani, R., Widodo, Hs., & Harsiati, T. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing Tingkat Pemula. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3), 326–337.

Ramliyana, R. (2016). Membangkitkan Motivasi Belajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Melalui Media Komik. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 1–19.

Root, E. (2000). Motivation and Learning Strategies in a Foreign Language Setting: A Look at a Learner of Korean. Department of English as a Second Language University of Minnesota.

Sardiman, M. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo.

Saud, S. (2010). Pengembangan Profesi Guru. Bandung: Alfabeta.

Siroj, M. (2015). Pengembangan Model Integratif Bahan Ajar Bahasa Indonesia Ranah Sosial Budaya Berbasis ICT bagi Penutur Asing Tingkat Menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 1–13.

Slameto. (2010). Belajar dan Fakta-fakta yang Memengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Soemanto, W. (1990). Psikologi Pendidikan Landasan Kerja Pemimpin Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sulaeman, A. (2019). Motivasi Pemelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Mahasiswa Peminatan BIPA Prodi PBSI FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang. Artikel Simposium Nasional Multidisiplin (SinaMu). 1 – 9.

Widoyoko, Eko. (2012). Evaluasi Program Pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Williams, M., & Burden, R. (1997). Psychology for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.

Zarafshan., & Sadighi, F. (2016). Effects of Attitude and Motivation on the Use of Strategies by Iranian EFL University Students. Journal of Social Sciences & Humanities of Shiraz University, 23(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i9.13991

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Mohammad Hudha Nursyairofi, Rizman Usman, Gatut Susanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License