Pengembangan E-book Bioekologi Capung Berbasis Hasil Penelitian Struktur Komunitas Capung di Area Sumber Mata Air Malang Raya
Abstract
Abstract: This research has been conducted to develop a Bioecology e-book based on research of the dragonfly community structure around the springs in Malang Raya. The type of research is research and development.The research used ADDIE development model includes stagesof analyze, design, develop, implement, and evaluate. Research data collection used the validation sheet of material expert, the validation sheet of learning expert and the practicality sheet. Product trials were conducted in the Deaprtment of Biology, State University of Malang with 28 students. The results of evaluation by material expert validator showed that the e-book was quite valid (76%), results by learning expert validator was very valid (98,5%) and field trials by students that e-book was very practical and could be used with e few revisions (88%).
Abstrak: Penelitian ini telah dilakukan untuk mengembangkan e-book Bioekologi capung berbasis penelitian struktur komunitas capung di area sumber mata air Malang Raya. Jenis penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan. Penelitian ini menggunakan model pengembangan ADDIE dengan tahap menganalisis, merancang, mengembangkan, mengimplementasi dan mengevaluasi. Pengumpulan data menggunakan lembar validasi ahli materi, lembar validasi ahli pembelajaran, dan lembar kepraktisan. Uji coba produk dilakukan di jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri Malang dengan 28 mahasiswa. Hasil penilaian oleh validator ahli pembelajaran menunjukkan e-book dinyatakan valid (98,5%), penilaian oleh ahli materi cukup valid (76%) dan uji coba di lapangan oleh mahasiswa menyatakan e-book sangat praktisdan dapat digunakan dengan sedikit revisi (88%).Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnan, A., Muharram, M., & Jihadi, A. (2019). Pengembangan E-book Biologi Berbasis Konstruktivistik untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMA Kelas XI. INDONESIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL STUDIES (IJES), 22(2), 112–119.
Ahuja, K. K., & Goel. (2010). E-books: Basic Issues, Advantages and Disadvantages. International Reseach Journal, 12(2).
Albab, A. U., Leksono, A. S., & Yanuwiadi, B. (2019). Land Use Analysis with Odonata Diversity and Composition using the ArcGIS in Malang and Batu , East Java. Indonesian Journal of Environment and Sustainable Development, 10(2), 73–83. https://doi.org/10.21776/ub.jpal.2019.010.02.01
Alwan, M. (2018). Pengembangan Multimedia E-Book 3D Berbasis Mobile Learning untuk Mata Pelajaran Geografi SMA Guna Mendukung Pembelajaran Jarak Jauh. At-Tadbir, 1(2), 26–40.
Aswin, P., Irawati, M. H., & Saptasari, M. (2018). Persepsi Mahasiswa Biologi Terhadap Pengembangan Ebook Berbasis Penelitian Potensi Lokal untuk Matakuliah Ekologi Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Bengkulu. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 137–140.
Asyrofi, M., Hikamah, S. R., & Hasbiyati, H. (2018). Pengembangan Media E-Book Dengan Aplikasi Flip Creator Berbasis Pendidikan Konservasi Pada Pembelajaran Biologi. Bioshell, 7(1), 410–415. https://doi.org/10.1051/matecconf/201712107005
Atiko. (2019). Booklet, Brosur, dan Poster Sebagai Karya Inovasi di Kelas. Gresik: Caremedia Communication.
Branch, R, M. (2009). Instructional Design The ADDIE Approach. New York: Dordrecht Heidelberg London.
Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. United States of America: Springer.
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Dirjendikti. (2018). Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi di Era Industri 4.0. Jakarta: Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementerian Riset Teknologi dan Pendidikan Tinggi.
Hanum, Silvy Olivia Salmah, S. D. (2013). Jenis-jenis Capung (Odonata) di Kawasan Taman Satwa Kandi Kota Sawahlunto, Sumatera Barat. Jurnal Biologi Universitas Andalas, 2 (1), 71–76.
Hawking, J. H., & New, T. R. (2002). Interpreting Dragonfly Diversity to Aid in Conservation Assessment: Lessons from the Odonata Assemblage at Middle Creek, north-eastern Victoria, Australia. Journal of Insect Conservation, 6(3), 171–178. https://doi.org/10.1023/A:1023231325756
Herlambang, A. E. N., Hadi, M., & Tarwotjo, U. (2016). Struktur Komunitas Capung di Kawasan Wisata Curug Lawe Benowo Ungaran Barat. Bioma : Berkala Ilmiah Biologi, 18(2), 70. https://doi.org/10.14710/bioma.18.2.70-78
Kahar, A. P. (2018). Application of Mangrove Ecosystem Material Based on Local Potential to Improve Student’s Enviromental Awareness Attitude. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 2(1), 1–8.
Khoiriah, M., & Kholiq, A. (2019). Validitas Perangkat Pembelajaran Fisika Berbantuan E-book Literasi Sains pada Materi Fluida Dinamis. Inovasi Pendidikan Fisika, 08(03), 779–783.
Liwa Ilhamdi, M. (2018). Pola Penyebaran Capung (Odonata) Di Kawasan Taman Wisata Alam Suranadi Kabupaten Lombok Barat Ntb. Jurnal Biologi Tropis, 18(1), 27. https://doi.org/10.29303/jbt.v18i1.563
Muhlas, & Kuntjoro, S. (2019). Development of E-Book Using Flip Book Type Based Science Literacy. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 8(1), 58–62.
Muthmainah M, Nurmiyati, N., & Dwiastuti, S. (2016). Pengaruh Penggunaan Modul Berbasis Potensi Lokal pada Topik Ekosistem terhadap Pemahaman Konsep dan Sikap Peduli Lingkungan Siswa Kelas X. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 293–298.
Pamungkas, D. ., & Ridwan, M. (2015). Keanekaragaman Jenis Capung dan Capung Jarum di Beberapa Sumber Air di Magetan Jawa Timur. Prosiding Nasional Biodiversitas Indonesia, 1(6).
Pudji, A. (2004). Ekologi Capung Jarum Calopterygidae: Neurobasis chinensis dan Vestalis luctuosa di Sungai Cikaniki, Taman Nasional Gunung Halimun. Berita Biologi, 7(1), 57–63.
Rahadi, W. S., Feriwibisono, B., Nugrahani, M. P., Dalia, B. P. I., & Makitan, T. (2013). Naga Terbang Wendit: Keanekaragaman Capung Perairan Wendit, Malang, Jawa Timur. Malang: Indonesia Dragonfly Society.
Rokhmah, E., Setyawati, S. M., & Hidayat, S. (2020). Biodiversitas Capung Subordo Anisoptera di Sekitar Aliran Sungai Muria Desa Colo Kudus. Journal of Biology Education, 3(1), 90. https://doi.org/10.21043/jobe.v3i1.7421
Sarah, S., & Maryono. (2014). Keefektivan Pembelajaran Berbasis Potensi Lokal Dalam Pembelajaran Fisika SMA Daklam Meningkatkan Living Values Siswa. Journal of Insect Conservation, 2(1). https://doi.org/10.26714/jps.2.1.2014.36-42
Siddiq, D. (2008). Pengembangan Bahan Pembelajaran SD. Jakarta: Direktorat Jendral PendidikanTinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Sudjana, N. (2010). Dasar-Dasar Proses Belajar. Bandung: Sinar Baru.
Sugiarto, A. (2019). Jenis-Jenis Capung (Odonata: Libellulidae) pada Kawasan Persawahan di Desa Serdang Menang. Jurnal Insect Village, 2(3), 32–35. https://doi.org/10.31220/osf.io/6xnr4
Wakhid, W., Koneri, R., Tallei, T., & Maabuat, P. V. (2014). Kelimpahan Populasi Capung Jarum (Zygoptera) di Kawasan Taman Nasional Bogani Nani Wartabone, Sulawesi Utara (Population Abundance of Damselfly (Zygoptera) in Bogani Nani Wartabone National Park, North Sulawesi). Jurnal Bios Logos, 2(1). https://doi.org/10.35799/jbl.4.2.2014.5234
Widowati, A., Wibowo, Y., Hidayati, S., & Biologi, J. P. (2013). Pemanfaatan Potensi Lokal Sekolah dalam Pembelajaran Biologi SMP. Pemanfaatan Potensi Lokal Sekolah Dalam Pembelajaran Biologi SMP, 1(1), 74–82. https://doi.org/10.21831/jpms.v1i1.12481
Yahya, A., & Nana, D. (2019). Sumber Mata Air Kabupaten Malang Menyusut. Retrieved September 12, 2019, from JatimTimes (online), website: https://jatimtimes.com/baca/189639/20190314/ 200700
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i3.14618
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Miftahul Hasanah, Fatchur Rohman, Hendra Susanto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |