Perbandingan Implementasi Budaya Literasi Membaca antara Sekolah Rujukan dan Nonrujukan Gerakan Literasi Sekolah

Marlinda Ramdhani, Ah. Rofi’uddin, Anang Santoso

Abstract


Abstract: This qualitative study is to compare the implementation of literacy culture at a referral school and a non-referral School Literacy Movement (SLM). The type of this research is multiple case study research and is located in two Senior High Schools in remote area, East Lombok, West Nusa Tenggara. The results of the study show that the implementation of literacy culture in the schools differ in five categories, namely the literacy facilities and infrastructure, the variety and frequency of books borrowed from school libraries, the school activities related to literacy, the literacy community at schools, and the factors affecting students' interest in reading.

Abstrak: Penelitian kualitatif ini bertujuan untuk mengkaji perbandingan implementasi budaya literasi membaca antara sekolah rujukan dan nonrujukan Gerakan Literasi Sekolah. Jenis penelitian ini termasuk studi kasus ganda dan berlokasi di dua SMA yang terletak di daerah 3T, Lombok Timur, NTB. Hasil penelitian ini menunjukkan implementasi budaya literasi membaca di sekolah dibagi menjadi lima kategori, yaitu implementasi sarana dan prasarana literasi, ragam dan frekuensi peminjaman bahan bacaan di perpustakaan, kegiatan sekolah yang berkaitan dengan literasi membaca, komunitas baca tulis di sekolah, dan faktor yang memengaruhi minat baca siswa.

Keywords


comparison; reading literacy; student literacy movement; perbandingan; literasi membaca; gerakan literasi sekolah

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y, Mulyati, T, & Yunansah, H. (2018). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.

Agustin, S., & Cahyono, B. E. H. (2017). Gerakan Literasi Sekolah untuk Meningkatkan Budaya Baca di SMA Negeri 1 Geger. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 1(2), 55. https://doi.org/10.25273/linguista.v1i2.1973

Ahmadi, A., & Yulianto, B. (2017). Descriptive-Analytical Studies of Literacy Movement in Indonesia, 2003-2017. International Journal of Humanities and Cultural Studies, 4(3), 16–24. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780203299838

Asniar, Muharam, L. O., & Silondae, D. P. (2020). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Baca Siswa. Jurnal BENING, 4(1), 9–16.

Badan Pusat Statistik. (2018). Proporsi Penduduk Berumur 5 Tahun ke Atas yang Membaca Surat Kabar/Majalah (Media Cetak Maupun Elektronik) Selama Seminggu Terakhir Menurut Provinsi, Tipe Daerah, dan Jenis Kelamin 2018. https://www.bps.go.id/statictable/2019/10/17/2077/proporsi-penduduk-berumur-5-tahun-ke-atas-yang-membaca-surat-kabar-majalah-media-cetak-maupun-elektronik-selama-seminggu-terakhir-menurut-provinsi-tipe-daerah-dan-jenis-kelamin-2018.html

Badan Pusat Statistik. (2019). Presentase Penduduk Buta Huruf Menurut Kelompok Umur, 2011-2019. https://www.bps.go.id/dynamictable/2015/12/22/1056/persentase-penduduk-buta-huruf-menurut-kelompok-umur-2011-2019.html

Becker, M., McElvany, N., & Kortenbruck, M. (2010). Intrinsic and Extrinsic Reading Motivation as Predictors of Reading Literacy: A Longitudinal Study. Journal of Educational Psychology, 102(4), 773–785. https://doi.org/10.1037/a0020084

Burhan, N. S., Nurchasanah, N., & Basuki, I. A. (2020). Implementasi Tahap Pembiasaan Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(3), 367–373.

Etnanta, Y. C., & Irhandayaningsih, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Minat Baca Siswa SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(1), 371–380.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Materi Pendukung Literasi Baca Tulis. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Atas. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Maharani, O. D. (2017). Minat Baca Anak-Anak di Kampoeng Baca Kabupaten Jember. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 3(1), 320. https://doi.org/10.26740/jrpd.v3n1.p320-328

Mangnga, A. (2015). Peran Perpustakaan Sekolah Terhadap Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jupiter, XIV(1), 38–42.

Merga, M., & Gardiner, V. (2018). The Role of Whole-School Literacy Policies Supporting Reading Engagement in Australian Schools. English in Australia, 53(3), 37–50.

Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Pembelajaran Multiliterasi sebuah Paradigma Pendidikan Abad Ke- 21. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(2), 216–231. https://doi.org/10.31851/jmksp.v3i2.1862

OECD. (2015). Programe for International Student Asessment (PISA) Result from PISA 2015. https://www.oecd.org.pisa/PISA-2015-Indonesia.pdf

OECD. (2018). Programe for International Student Asessment (PISA) Result from PISA 2018. http://www.oecd.org/pisa/PISA 2018 Insights and Interpretations FINAL PDF.pdf

Pradana, B. H., Fatimah, N., & Rochana, T. (2017). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah sebagai Upaya Membentuk Habitus Literasi Siswa di SMA Negeri 4 Magelang. Solidarity: Journal of Education, Society and Culture, 6(2), 167–179.

Raru, G., & Adut, O. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Dasar di SMA Negeri 1 Langke Rembong Kelas XI MIPA 4. Prolitera: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Budaya, 2(2), 103–112.

S. Sihaloho, F. A., Martono, T., & Daerobi, A. (2019). The Implementation of School Literacy Movement at the Senior High School. International Journal of Educational Research Review, 4(1), 88–96. https://doi.org/10.24331/ijere.486907

Sari, P. A. P. (2020). Hubungan Literasi Baca Tulis dan Minat Membaca Dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(1), 141–152.

Simabur, A. L., Umasugi, M., Anfas., & Yusuf, H. H. (2020). Pelaksanaan Gerakan Literasi di Sekolah Menengah Atas di Kota Tidore Kepulauan (Studi di SMA Negeri 1 dan SMA Negeri 3 Kota Tidore Kepulauan). Jurnal Akrab Juara, 5(1), 10–25.

Sutrianto, S., Rahmawan, N., Hadi, S., dan Fitriono, H. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Atas. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Suwandi. (2019). Pendidikan Literasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tahmidaten, L., & Krismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(1), 22–33. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p22-33

Tompkins, G., Campbell, R., Green, D., dan Smith, C. (2014). Literacy for the 21st Century. Pearson.

Wahyuni, S. (2015). Menumbuhkembangkan Minat Baca Menuju Masyarakat Literat. Diksi, 17(1), 179–189. https://doi.org/10.21831/diksi.v17i1.6580

Wandasari, Y., Kristiawan, M., & Arafat, Y. (2019). Policy Evaluation of School’s Literacy Movement on Improving Discipline of State High School Students. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(4), 190–198.

Zuchdi., & Budiasih. (2017). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di SMA Negeri 1 Singaraja. Pendidikan Imlementasi Program Gerakan., 3(2), 732–744.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i3.14628

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Marlinda Ramdhani, Ah. Rofi’uddin, Anang Santoso

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License