Media Pembelajaran Smart Egg dalam Mengenalkan Sains Anak Usia Dini

Ni Putu Vivin Indrawati, Achmad Rasyad, Alif Mudiono

Abstract


Abstract: Early childhood thinking that is still concrete causes all forms of learning activities using real objects. Developing smart egg learning media in introducing science to children aged 4—5 years at the Malang Brawijaya Smart School Children Center is the aim of this research and development. This research uses a model approach to the system designed and developed by Dick & Carey through 10 steps that have been adapted to the conditions in the field. In this development research, it obtained results in the form of smart egg learning media products and implementation guidelines which were utilized by institutions providing early childhood education in introducing science.

Abstrak: Pemikiran anak usia dini yang masih konkret menyebabkan segala bentuk kegiatan pembelajaran menggunakan benda-benda nyata. Mengembangkan media pembelajaran smart egg dalam mengenalkan sains anak usia 4—5 tahun di Children Center Brawijaya Smart School Kota Malang merupakan tujuan dari penelitian dan pengembangan ini. Penelitian ini menggunakan model pendekatan dengan sistem yang dirangcang dan dikembangkan oleh Dick & Carey melalui 10 langkah yang telah disesuaikan dengan kondisi di lapangan. Dalam penelitian pengembangan ini memperoleh hasil berupa produk media pembelajaran smart egg dan panduan implementasi yang dimanfaatkan oleh lembaga penyelenggara pendidikan anak usia dini dalam mengenalkan sains.

Keywords


learning media; smart eggs; early childhood; media pembelajaran; smart egg; anak usia dini

Full Text:

PDF

References


Aisyah, E. N., Iriyanto, T., Astuti, W., & Yafie, E. (2019). Peliharaan sebagai Media Stimulasi Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 174–180.

Amalia, K., Saparahayuningsih, S., & Suprapti, A. (2018). Meningkatkan Kemampuan Sains Mengenal Benda Cair melalui Metode Eksperimen. Jurnal Ilmiah POTENSIA, 3(2), 1–10. https://doi.org/10.33369/jip.3.2

Dewi, K. R., Gading, I. K., & Magta, M. (2019). Lingkungan Sekitar terhadap Kemampuan Sains Anak Taman Kanak- Kanak. 7(3), 215–225.

Diana, D., & Setiadi, A. E. (2018). Bahan Ajar Sains Anak Usia Dini Berbasis Kearifan Lokal Dan Nilai Keislaman. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 211–220. https://doi.org/10.21009/jpud.122.02

Febiharsa, D., & Djuniadi, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif 3 Dimensi untuk Pembelajaran Materi Pengenalan Lingkungan Pada Anak Usia Dini di Indonesia. Journal of Studies in Early Childhood Education (J-SECE), 1(1), 75. https://doi.org/10.31331/sece.v1i1.590

Gita, R. S. D. (2018). Peningkatan pembelajaran sains anak usia dini melalui pengenalan bagian tanaman berbasis alam di tk ar-rahim jember. SELING Jurnal Program Studi PGRA, 4(1), 86–93.

Gupita, N., Yuliati, L., & Hitipeuw, I. (2018). Penerapan Sentra Bahan Alam Berbasis Sains untuk Meningkatkan Perkembangan Belajar Anak Usia 5 — 6 Tahun. 5, 1039–1045.

Halimatus, H., Fridani, L., & Meilani, S. M. (2019). Pengembangan Media Grafis untuk Pengenalan Life Science pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 395. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.318

Handayani, I. (2015). Keajaiban Sains Secara Menyenangkan Melalui 3M Visiting Wizard. Retrieved from www.beritasatu.com

Hernawan, H., Widiastuti, W., Timur, A. I., & Pradityana, K. (2018). Pengembangan Model Pengenalan Air Untuk Anak Usia Dini. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 251–260. https://doi.org/10.21009/jpud.122.06

Kustiawan, U. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Malang: Gunung Samudera.

Leriyono, I. K., Kurniah, N., & Ardina, M. (2018). Media Berbasis Information and Communication Technology (ICT) Dalam Pembelajaran Sains Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah POTENSIA, 3(2), 89–90. https://doi.org/10.33369/JIP.3.2.89-90

Mirawati, & Nugraha, R. (2016). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains pada Anak Usia Dini. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 1(1), 1–8.

Nur Aisiyah, L. (2017). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Dasar dengan Pendekatan Open-Inquiry. Pancaran Pendidikan, 6(1), 13. https://doi.org/10.25037/pancaran.v6i1.2

Pahlewi, R., & Nasirun, H. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar melalui Penerapan Metode Eksperimen pada Proses Pelarutan pada Anak Kelompok B5 PAUD Dharma Wanita Persatuan Provinsi Bengkulu. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Pramitasari, M., Yetti, E., & Hapidin, H. (2018). Pengembangan Media Sliding Book untuk Pengenalan Sains Kehidupan (Life Science) Kelautan Untuk Anak Usia 6-7 Tahun. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 281–290. https://doi.org/10.21009/jpud.122.09

Saurina, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini menggunakan Augmented Reality. Jurnal IPTEK, 20(1), 95. https://doi.org/10.31284/j.iptek.2016.v20i1.27

Setyosari, P. (2013). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sukapti, L., Suryaman, & Leksono, I. P. (2015). Pengembangan Pembelajaran Sains Sederhana Dengan Metode Eksperimen Dan Penerapan Keterampilan Proses pada Siswa TK Negeri Pembina Sidoarjo. Jurnal Teknologi Pembelajaran Devosi, 5(2), 166–174.

Susilowati, N. (2016). Pengenalan Sains melalui Percobaan Sederhana pada Anak Kelompok B di KB-RA IT Al-Husna Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(5), 551–560.

Widadiyah, Q. (2015). Pengembangan Buku Percobaan Sains Sederhana Berbasis Karakter untuk Anak Usia 5-6 Tahun. 3(2), 54–67.

Wiyani, A. N., & Barawi. (2014). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: PT Gava Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i3.14675

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ni Putu Vivin Indrawati, Achmad Rasyad, Alif Mudiono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License