Pengembangan Buku Non Teks Bertema Nilai-Nilai Karakter pada Relief Monumen Simpang Lima Gumul Kediri

Meda Yusika, Sudarmiatin Sudarmiatin, A. Rosyid Al Atok

Abstract


Abstract: The purpose of this research development is to produce non-textbooks with the character value of the Kediri SLG relief. The product consists of student books and teacher books developed with the 4D model, namely Define, Design, Develop, and Disseminate. Product feasibility test is obtained through expert validation, and development test. The product validation test, respectively, obtained an average of 97%, 98%, and 97% that declared valid and can be used. Development testing is divided into small group trials and field trials. In a small group trial an assessment of student responses and student activity was carried out on the product. Student responses scored 98% and student activities 93%, which means that the product is very effective in learning. Then the field test consists of effectiveness tests in learning 1 to 5 obtaining an average percentage of 93% and hypothesis testing using Paired Sample T-Test with the acquisition of sig values. 0,000 <0.050, meaning the use of the product has an effect on the learning outcomes of fourth grade students. Based on a series of tests carried out, the product was declared to have met the criteria and requirements for use in the field as a supporting book.

Abstrak: Tujuan penelitian pengembangan ini adalah menghasilkan buku non teks bertema nilai karakter dari relief SLG Kediri. Produk terdiri dari buku buku siswa dan buku guru yang dikembangkan dengan model 4D, yaitu define, design, develop, dan disseminate. Uji kelayakan produk diperoleh melalui uji validasi ahli dan uji pengembangan. Uji validasi produk secara berurutan memperoleh rerata sebesar 97%, 98%, dan 97% yang artinya  valid dan dapat digunakan. Uji pengembangan dibedakan atas uji coba kelompok kecil dan uji coba lapangan. Pada uji coba kelompok kecil dilakukan penilaian respon siswa dan aktivitas siswa terhadap produk. Respons siswa mendapat skor 98% dan aktivitas siswa sebesar 93% yang artinya produk sangat efektif digunakan dalam pembelajaran. Kemudian uji lapangan terdiri atas uji efektivitas pada pembelajaran 1—5 memperoleh rerata persentase sebesar 93% serta uji hipotesis menggunakan uji Paired Sample t-test dengan perolehan nilai sig. 0,000<0,050, berarti penggunaan produk berpengaruh pada hasil belajar siswa kelas IV. Berdasarkan serangkaian pengujian yang dilaksanakan, produk dinyatakan sudah mencukupi kriteria dan persyaratan guna digunakan di lapangan sebagai buku penunjang.

Keywords


non-text books development; character value; relief of simpang lima gumul Kediri; pengembangan buku non teks; nilai karakter; relief monumen simpang lima gumul kediri

Full Text:

PDF

References


Ajitama, M. W. (2016). Bahasa Rupa Pada Relief Monumen Simpang Lima Gumul Kediri.

Akbar, S. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Anggraini, C. C. D., Murwaningsih, T., & Winarni, R. (2018). Development of Materials Are Based on Character Values to Improve Intensive Reading Skill Students for Class III in Elementary School. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 5(2), 118-127.

Anwar, M. F. N., Ruminiati., & Suharjo. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Kearifan Lokal Kabupaten Sumenep Kelas IV Subtema Lingkungan Tempat Tinggalku. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(10):1291—1297.

Belawati, D. (2004). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Borualogo, I. S. (2004). Rekonstruksi dan Revitalisasi Pendidikan Indonesia Guna Meningkatkan Kualitas Negara. Limbar 20(4), 508–524.

Dahliani, D. (2015). Local Wisdom in Built Environment in Globalization Era. International Journal of Education and Research 3(6), 157–166.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Kementrian. Jakarta.

Fajri, Z. (2018). Bahan Ajar Tematik Dalam Pelaksanaan Kurikulum 2013. 05(01), 100–108.

Hidayati, N. (2017). Visualisasi Sejarah dan Legenda pada Relief Monumen Simpang Lima Gumul Kediri. 01(06).

Hutama, F. S. (2016). Pengembangan Bahan Ajar IPS Berbasis Nilai Budaya Using untuk Siswa Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 113.

Jhonson, B. (2006). Contextual Teaching and Learning, terjemahan Ibnu Setiawa. MLC. Bandung.

Komalasari, K., Saripudin, D., & Masyitoh, I. M. (2014). Living Values Education Model in Learning and Extracurricular Activities to Construct the Students ’ Character. Journal of Education and Practice, 5(7), 166–74.

Laksana, D. N. L., Kurniawan, P. A.W., & Niftalia, I. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Tematik SD Kelas IV Berbasis Kearifan Lokal Masyarakat Ngada. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 3(1), 1–10.

Nilasari, E., Djatmika, E. T., & Santoso, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Kontekstual terhadap Hasil

Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(7), 1399-1404.

Nurhadi. (2003). Pendekatan Kontekstual. Depdiknas. Jakarta.

Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar. Yokyakarta: Diva Press.

Purbasari, I. (2016). Local Culture as Learning Resources and Teaching Media to Build Student’s Character in Kudus. Proceeding The 2 International Conference on Teacher Training and Education Sebelas Maret University, 2(1), 277–283.

Rezi, F. (2014). Pengembangan Sumber Belajar Berbasis Tematik sebagai Panduan Pembelajaran bagi Guru Kelas IV SD Berdasarkan Kurikulum 2013. E-Tech, 3(3), 1–14.

Soenaryo, S. F., Yayuk, E., & Ekowati, D. W. (2014). A Sinau Tourism Model in Thematic Learning of Primary School in Malang Indonesia to Optimize The Local. The First International Conference on Child - Friendly Education. 185–191.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta: Bandung.

Sulasih, B., Syamwil, R., & Wilonoyudho, S. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Outdoor Study Berbasis Keunggulan Lokal pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Journal of Vocational and Career Education, 2(1), 79-85.

Sungkono. (2006). Pembelajaran Tematik dan Implementasinya di Sekolah Dasar. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 2(1), 51–58.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. (1974). Intructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. National C. Washington DC.

Tinja, Y., Towaf, S. M., & Hariyono. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal sebagai Upaya Melestarikan Nilai Budaya pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan 2(9), 1257–1261.

Vine, Michelle M., Catherine Chiappetta-Swanson, John Maclachlan, Jason J. Brodeur, dan Julianne Bagg. (2016). Exploring Local Level Factors Shaping the Implementation of a Blended Learning Module for Information and Geospatial Literacy in Ontario. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 7(2).

Wagiran. (2012). Pengembangan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Hamemayu Hayuning Bawana; Identifikasi Nilai-nilai Karakter Berbasis Budaya. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(3), 329—339.

Wicaksono, T. P., Muhardjito., & Harsiati, T. (2016). Pengembangan Penilaian Sikap dengan Teknik Observasi, Self Assessment, dan Peer Assessment pada Pembelajaran Tematik Kelas V SDN Arjowinangun 02 Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(1), 45–51.

Yusrina, H., Yamtinah, S., & Rintayati, P. (2018). Implementation of Thematic Learning on Curriculum 2013 in 4th Grade Elementary School. IJPTE : International Journal of Pedagogy and Teacher Education, 2(1), 9-18.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i3.14681

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Meda Yusika, Sudarmiatin Sudarmiatin, A. Rosyid Al Atok

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License