Modul Pencemaran Lingkungan Berbasis Biology Environment Technology Society untuk Matakuliah Dasar Ilmu Lingkungan

Auliyah Shofiyah, Sueb Sueb, Mimien Henie Irawati Al-Muhdhar

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to produce Environment Pollution valid and practice modul based on Biology Environment Technology Society (BETS) of the material, the validity of teaching materials, and practicality. This developmental research adopted the ADDIE development model. The result of material expert validation was 100% with a very valid category. The results of the validation of teaching material experts amounted to 99.50% with a very valid category. The results of the assessment by field practitioners amounted to 90.98% with a very practical category. The results of the assessment of usage by students amounted to 90.35% with a very practical category. Based on these results it can be concluded that the BETS-based environmental pollution module that has been produced has been appropriate to be used as teaching material for the Environmental Science Basic course.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan modul pencemaran lingkungan berbasis BETS (Biology Environment Technology Society) yang valid dan praktis. Model pengembangan yang digunakan yaitu model pengembangan ADDIE. Hasil validasi ahli materi sebesar 100% dengan kategori sangat valid. Hasil validasi ahli bahan ajar sebesar 99,50% dengan kategori sangat valid. Hasil validasi oleh praktisi lapangan sebesar 90,98% dengan kategori sangat praktis. Hasil penilaian penggunaan oleh mahasiswa sebesar 90,35% dengan kategori sangat praktis. Kesimpulan penelitian yaitu modul pencemaran lingkungan berbasis BETS (Biology Environment Technology Society) yang dihasilkan telah layak digunakan sebagai bahan ajar untuk matakuliah Dasar Ilmu Lingkungan.

Keywords


module; environmental pollution; biology environment technology society; modul; pencemaran lingkungan; biology environment technology society

Full Text:

PDF

References


Abou El-Seoud, S., Seddiek, N., Taj-Eddin, I., Ghenghesh, P., Nosseir, A., & El-Khouly, M. (2014). E-Learning and Students’ Motivation: A Research Study on the Effect of E-Learning on Higher Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 9(4), 20. https://doi.org/10.3991/ijet.v9i4.3465

Aditia, M. T., & Muspiroh, N. (2013). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Sains, Lingkungan, Teknologi, Masyarakat dan Islam (Salingtemasis) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Konsep Ekosistem Kelas X di SMA NU (Nadhatul Ulama) Lemahabang Kabupaten Cirebon. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains 2 (2), 1-20.

Bahri, S. P., & Sukestiyarno, Y. (2018). Problem Solving Ability on Independent Learning and Problem Based Learning with Based Modules Ethnomatematics Nuance. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 7(2), 218-224.

Binadja, A., Wardani, S., & Nugroho, S. (2008). Keberkesanan Pembelajaran Kimia Materi Ikatan Kimia Bervisi SETS Pada Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2(2), 256-262.

Budiono, E., & Susanto, H. (2006). Penyusunan dan Penggunaan Modul Pembelajaran Berdasar Kurikulum Berbasis Kompetensi Sub Pokok Bahasan Analisa Kuantitatif untuk Soal-Soal Dinamika Sederhana pada Kelas X Semester I SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 4(2), 79-87.

Elfidasari, D., Noriko, N., Effendi, Y., & Puspitasari, R. L. (2017). Kualitas Air Situ Lebak Wangi Bogor Berdasarkan Analisa Fisika, Kimia dan Biologi. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Sains dan Teknologi, 3(2), 104. https://doi.org/10.36722/sst.v3i2.193

Fitriyati, U., Mufti, N., & Lestari, U. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Riset Pada Matakuliah Bioteknologi. Jurnal Pendidikan Sains, 3(3), 118-129.

Hamdi., Halim, A., & Pontas, K. (2015). Pengembangan Dan Penerapan Modul Pembelajaran Materi Teori Dasar Bentuk Muka Bumi untuk Meningkatkan Kognitif Mahasiswa Pendidikan MIPA FKIP UNIGHA Sigli. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 3(2), 22-34.

Hamidah, N., Rijanta, R., Setiawan, B., & Marfai, M. A. (2016). Analisis Permukiman Tepian Sungai yang Berkelanjutan Kasus Permukiman Tepian Sungai Kahayan Kota Palangkaraya. INERSIA: lNformasi dan Ekspose hasil Riset teknik SIpil dan Arsitektur, 12(1), 13-24.

Handayani, M. (2018). Developing Thematic-Integrative Learning Module with Problem-Based Learning Model for Elementary School Students. Jurnal Prima Edukasia, 6(2), 166–176. https://doi.org/10.21831/jpe.v6i2.14288

Handryant, A. N. (2012). Permukiman Kumuh, Sebuah Kegagalan Pemenuhan Aspek Permukiman Islami. Journal of Islamic Architecture, 1(3). https://doi.org/10.18860/jia.v1i3.1774

Haryanto, R. (2018). Analisis Pemanfaatan Modul Berbasis Potensi Lokal sebagai Alternatif Bahan Ajar Pendidikan Lingkungan. Indonesian Biology Teachers: Jurnal Pembelajaran Biologi, 1(2), 62-68.

Lestiana, A. (2014). Pengembangan Modul Pengujian Sifat – Sifat Mekanik Kayu di Laboratorium Teknik Sipil Universitas Negeri Semarang. Scaffolding Journal, 3(1), 1-7.

Leung, A. S. M., & McGrath, S. (2010). An Effective Learning Model to Support People Development: The Emerging Approach of the Hongkong Institute for Vocational Education. International Education Studies, 3(4), 94. https://doi.org/10.5539/ies.v3n4p94

Mahardika, E. A. S., Suwono, H., & Indriwati, S. E. (2016). Pengaruh Strategi Pembelajaran Biology Environment Technology Society (BETS) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Biologi Kelas X Kota Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(6), 1512-1516.

Marlina, R., Hardigaluh, B., & Yokhebed, Mr. (2015). Pengembangan Modul Pengetahuan Lingkungan Berbasis Potensi Lokal untuk Menumbuhkan Sikap Peduli Lingkungan Mahasiswa Pendidikan Biologi. Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 20(1), 94. https://doi.org/10.18269/jpmipa.v20i1.569

Nurdiansah, D. B., & Tiwan -. (2017). Pengembangan Modul Autocad pada Mata Pelajaran Menggambar dengan Autocad di SMK Muhammadiyah 1 Salam. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Mesin, 5(1), 21–26.

Nurrohman, E., Rahardjanto, A., & Wahyuni, S. (2015). Keanekaragaman Makrofauna Tanah di Kawasan Perkebunan Coklat (Theobroma cacao L.) sebagai Bioindikator Kesuburan Tanah dan Sumber Belajar Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 1(2), 197-208.

Panikar, P. (2015). Best Practices in Curriculum Development & Delivery with special reference to Educational & Professional Development Department at Caledonian College of Engineering, Oman. International Journal of Education and Research, 3(4), 358-368.

Prabowo, C. A., Ibrohim., & Saptasari, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Inkuiri Berbasis Laboratorium Virtual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(6), 1090-1097.

Prihandono, T., Wahyuni, S., College Student of Physics Education Study Program, University of Jember, Pamungkas, Z. S., & College Student of Physics Education Study Program, University of Jember. (2017). Development of Module Based on Local Potential Integrated SETS in Junior High School. The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 4(9). https://doi.org/10.18535/ijsshi/v4i9.07

Rofiana, V. (2015). Dampak Pemukiman Kumuh Terhadap Kelestarian Lingkungan Kota Malang (Studi Penelitian di Jalan Muharto Kel Jodipan Kec Blimbing, Kota Malang). 2, 24.

Rufii, R. (2015). Developing Module on Constructivist Learning Strategies to Promote Students’ Independence and Performance. International Journal of Education, 7(1), 18. https://doi.org/10.5296/ije.v7i1.6675

Sarah, S., & Ngaisah, S. (2016). Penggunaan Modul Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Karakter Mandiri Siswa. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 3(2), 114-120.

Sari, R. T. (2017). Uji Validitas Modul Pembelajaran Biologi Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia melalui Pendekatan Konstruktivisme untuk Kelas IX SMP. Scientiae Educatia, 6(1), 22. https://doi.org/10.24235/sc.educatia.v6i1.1296

Setiyadi, M. W. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(2), 102. https://doi.org/10.26858/est.v3i2.3468

Setyowati, R., & Widiyatmoko, A. (2013). Pengembangan Modul IPA Berkarakter Peduli Lingkungan Tema Polusi sebagai Bahan Ajar Siswa SMK N 11 Semarang. Unnes Science Education Journal, 2(2), 245-253.

Soesanto, S. (2018). Persepsi Masyarakat terhadap Lingkungan Permukimannya di DAS Brantas. Mintakat: Jurnal Arsitektur, 4(1), https://doi.org/10.26905/mintakat.v4i1.1959

Susilo, A., Siswandari, S., & Bandi, B. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Pembelajaran Saintifik untuk Peningkatan Kemampuan Mencipta Siswa dalam Proses Pembelajaran Akuntansi Siswa Kelas XII SMA N I Slogohimo 2014. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(1), 50–56.

Wardianti, Y., & Jayati, R. D. (2018). Validitas Modul Biologi Berbasis Kearifan Lokal. Bioedusains: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 1(2), 136–142. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v1i2.366

Yulicahyani, T., Prihandono, T., & Lesmono, A. D. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Fisika Materi Suhu dan Pemuaian Berbasis Potensi Lokal “Kerajinan Logam Sayangan” untuk Siswa SMP di Kalibaru Banyuwangi. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(2), 112-119.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i4.14708

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Auliyah Shofiyah, Sueb Sueb, Mimien Henie Irawati Al-Muhdhar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License