Proses Berpikir Siswa Perempuan Bergaya Kognitif Intuitif Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika

Khalimatus Syuhriyah, Cholis Sa’dijah, Subanji Subanji

Abstract


Abstract: This study aims to describe the thinking process of female students with intuitive cognitive style in solving mathematic problems. This study uses a qualitative approach. This study was implemented at one of the State Junior High Schools in Pamekasan Regency, Madura by online in April 2020. The instruments in this study were a cognitive style questionnaire, test questions and interview quides. Subject were selected by giving The Cognitive Style Inventory. From the results of the questionnaire, 1 female student who has an intuitive cognitive style was selected as the subject. This study was conducted by giving 2 mathematical problems that have been validated by 2 supervisors and a validator. Then proceed with conducting interviews with the subject. Subject’ answers were than analyzed using Polya’s completion step and thinking process through the APOS stages. The results showed that female students with an intuitive cognitive style solved the problem is not detail step by step. Subject have gone through the action, processes, and schemes stages in solving mathematic problems.

Abstrak: Penelitian ini memiliki tujuan untuk menggambarkan proses berpikir siswa perempuan bergaya kognitif intuitif dalam menyelesaikan masalah matematika. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Penelitian ini dilaksanakan pada salah satu SMP Negeri di Kabupaten Pamekasan, Madura pada bulan April 2020 secara daring. Instrumen dalam penelitian ini berupa angket gaya kogntif, soal tes dan pedoman wawancara. Subjek dipilih dengan memberikan angket The Cognitive Style Inventory. Dari hasil angket tersebut dipilih satu siswa perempuan yang memiliki gaya kognitif intuitif sebagai subjek penelitian. Penelitian ini dilakukan dengan memberikan dua masalah matematika yang berbeda yang telah divalidasi oleh dua dosen pembimbing dan seorang validator. Kemudian dilanjutkan dengan melakukan wawancara kepada subjek yang telah dipilih. Jawaban subjek kemudian dianalisis menggunakan langkah penyelesaian Polya dan prose berpikir melalui tahapan APOS. Hasil penelitian menyatakan bahwa siswa perempuan bergaya kognitif intuitif menyelesaikan masalah dengan kurang detail langkah per langkah. Subjek telah melalui tahap aksi, proses, objek dan skema dalam menyelesaikan masalah matematika.


Keywords


thought processes; intuitive cognitive; math problem; proses berpikir; kognitif intuitif; masalah matematika

Full Text:

PDF

References


Ahmadzade, L., & Shojae, M. (2013). Investigating the Relationship between Cognitive Style (Filed Dependence/Independence) and Academic Achievement in Male and Female Students of Behbahan Islamic Azad University. Journal of Life Science and Biomedicine, 3(3), 245–249.

Akbar, M., Sa’dijah, C., & Sisworo. (2020). Profil Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Gaya Kognitif dan Gender. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 4(1), 27–39.

Anderson, J. (2009). Mathematics Curriculum Development and the Role of Problem Solving. ACSA Conference.

Brown, E., Brailsford, T., Fisher, T., Moore, A., & Ashman, H. (2006). Reappraising Cognitive Styles in Adaptive Web Applications. Proceedings of the 15th International Conference on World Wide Web, 327–335. https://doi.org/10.1145/1135777.1135827

Chusna, D. S. A. (2014). Proses Berpikir Mahasiswa Dalam Memecahkan Masalah Pembuktian Ditinjau dari Perbedaan Gender. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Sebelas Maret.

Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Fitriani, Y., Jalmo, T., & Yolida, B. (2015). Hubungan Antara Gender dengan Kemampuan Memecahkan Masalah. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 3(5), 1–11.

Fitriyah. (2017). Analisis Penalaran Proporsional Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Perbandingan Dibedakan Berdasarkan Gaya Kognitif Ssistematis-Intuitif Kelas VIII C di SMP Negeri 8 Surabaya. Skripsi tidak diterbitkan. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Hidayat, A., Sa’dijah, C., & Sulandra, I. M. (2019). Proses Berpikir Siswa Field Dependent dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Polya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(7), 923–937.

Irfan, M., Nusantara, T., Subanji, & Sisworo. (2018). Why did The Students Make Mistakes in Solving Direct and Iinverse Proportion Problem? International Journal of Insights for Mathematics Teaching, 01(1), 25–34.

Krulik, S., & Rudnick, J. A. (1988). Problem Solving: A Handbook for Elementary School Teachers. Allyn and Bacon, Inc. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Leder, G. C., Forgasz, H. J., & Jackson, G. (2014). Mathematics, English and Gender Issues: Do Teachers Count? Australian Journal of Teacher Education, 39(9), 18–34. https://doi.org/10.14221/ajte.2014v39n9.3

Lunenburg, F. C. (2012). Teachers ’ Use of Theoretical Frames for Instructional Planning : Information Processing Theories. Schooling, 3(1), 1–14.

Maimunah, M., Purwanto, P., Sa’dijah, C., & Sisworo, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Matematika melalui Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Penalaran Matematis Siswa Kelas X-A SMA Al-Muslimun. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 1(1), 17–30. https://doi.org/10.15642/jrpm.2016.1.1.17-30

Martin, L. P. (1989). The Cognitive-Style Inventory. The 1989 Annual: Developing Human Resources, 8(1962), 123–139.

Nafi’an, M. I. (2011). Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita. Makalah Dipresentasikan Dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika dengan Tema ”Matematika dan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran” Pada Tanggal 3 Desember 2011 di Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, 978–979.

NCTM. (2000). Pssm. In Principles and Standards for School Mathematics Overview (Vol. 18, Issue 11). https://doi.org/10.1016/s0737-0806(98)80482-6

Nengsih, L. W. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar dengan Gaya Kognitif Field Dependent. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(2), 143–148.

Polya. (1957). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. In The Mathematical Gazette (2nd ed., Vol. 30). Doubleday & Company, Inc. https://doi.org/10.2307/3609122

Rahayuningsih, S., & Feriyanto. (2018). Analisis Proses Berpikir Mahasiswa dalam Memecahkan Masalah Grup Ditinjau dari Gender. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(12), 1672–1681.

Sa’dijah, C. (2007). Sikap Kritis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Perempuan dengan Menggunakan Pembelajaran Matematika Konstruktivisme. MIPA dan Pembelajarannya, 2, 133–146.

Sa’dijah, C., Sa’diyah, M., Sisworo, & Anwar, L. (2020). Students’ Mathematical Dispositions Towards Solving HOTS Problems based on FI and FD Cognitive Style. AIP Conference Proceedings, 2215 (April). https://doi.org/10.1063/5.0000644

Soedjadi, R. (2007). Masalah Kontekstual sebagai Batu Sendi Matematika Sekolah. Pusat Sains dan Matematika Sekolah UNESA.

Suherman, E. (2008). Model Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Kompetensi Siswa. Jurnal Pendidikan dan Budaya, 5(2), 11–12.

Wahyuningsih, S., Sani, A., & Sudia, M. (2019). Analisis Proses Berpikir Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif dan Gender. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 4(1), 121–132.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i4.14721

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Khalimatus Syuhriyah, Cholis Sa’dijah, Subanji Subanji

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License