Studi Kebutuhan Bahan Ajar Matakuliah Etnobotani untuk Mahasiswa

Dias Setyawan, Mimien Henie Irawati Al-Mudhar, Murni Saptasari

Abstract


Abstract: This research aims to study the needs of teaching material in Ethnobotany for students of biology department S1 UIN Maliki Malang. This research is qualitative descriptive research. Data collection techniques used is by distributing questionnaires. The results, 79% of students know about the concept of ethnobotany and no student knows about Talang Mamak. 59% of students stated in the learning process dominated by using PowerPoint compared with other teaching materials and 100% of students agreed if the supplement book is developed. Therefore, it was concluded that necessary to develop teaching materials in the form of supplement books for Ethnobotanical courses.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji kebutuhan bahan ajar pada matakuliah Etnobotani bagi mahasiswa S1 Jurusan Biologi UIN Maliki Malang. Penelitian ini berjenis penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan cara penyebaran angket. Hasil angket menyatakan bahwa 79% mahasiswa mengetahui tentang konsep etnobotani dan tidak ada satupun mahasiswa mengetahui tentang masyarakat adat Talang Mamak. 59% mahasiswa menyatakan dalam proses pembelajaran didominasi menggunakan powerpoint dibanding dengan bahan ajar lainya dan 100% mahasiswa setuju jika dikembangkan buku suplemen. Maka dari itu, dapat disimpulkan bahwa perlu mengembangkan bahan ajar berupa buku suplemen untuk matakuliah Etnobotani.

Keywords


teaching materials; ethnobotany; biology; use of plants; bahan ajar; etnobotani; biologi; pemanfaatan tumbuhan

Full Text:

PDF

References


Acharya, D., & Anshu, S. (2008). Indigenous Herbal Medicines: Tribal Formulations and Traditional Herbal Practices. Jaipur: Aavishkar Publishers Distributor.

Amri, S., & Ahmadi, L. K. (2010). Konstruksi Pengembangan Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Arifin, S., & Kusrianto, A. (2009). Sukses Menulis Buku Ajar & Referensi: Teknik dan Strategi Menjadikan Tulisan Anda Layak Diterbitkan (Cet. 1.). Jakarta: Grasindo.

Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The Sistematic Design of Instruction (Eighth Edition). Boston: Pearson.

Faisal, G., & Wihardyanto, D. (2014). Studi Tata Ruang Rumah Tinggal Suku Talang Mamak. Tesa Arsitektur, 12(2), 97-104. DOI:10.24167/tes.v12i2.389

Fitriyati, U., Mufti, N., & Lestari, U. (2015). Pengembangan Modul Berbasis Riset pada Mata kuliah Bioteknologi. Jurnal Pendidikan Sains, 3(3), 118–129.

Kurniasari, D. A. D., Rusilowati, A., & Subekti, N. (2014). Pengembangan Buku Suplemen IPA Terpadu dengan Tema Pendengaran Kelas VIII. Unnes Science Education Journal, 3(2).

Kurniawan, W., Pujaningsih, F. B., Alrizal, & Latifah, N. A. (2018). Analisis Kebutuhan Mahasiswa terhadap Bahan Ajar sebagai Acuan Pengembangan Modul Fisika Gelombang Bola dan Tabung. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 17–23.

Mackinnon, J., Mackinnon, K., Child, G., & Thorsell, J. (1993). Pengelolaan Kawasan yang dilindungi di Daerah Tropika. Yogyakarta: Gadjah Mada Unervsity Press.

Ningtyas, R. N., Suarsini, E., & Amin, M. (2019). Eksplorasi Kebutuhan Bahan Ajar Mikrobiologi untuk Mahasiswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(9), 1185–1189.

Nurdyansyah., & Nahdliyah, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alam bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Purwanto, Y. (2004). The Ethnobiological Society of Indonesia. Journal Tropical Etnobiol, 1(1), 3–5.

Pusat Perbukuan Depdiknas. (2008). Pedoman Penilaian Buku Nonteks Pelajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Rohmani, M., Amin, M., & Lestari, U. (2017). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Berbasis Penelitian Materi Bioteknologi Bidang Kedokteran untuk Mahasiswa S1 Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang Berdasarkan Model Pengembangan ADDIE. Prosiding Seminar Pendidikan IPA Pascasarjana UM, (2), 496–501.

Santyasa, I. W. (2007). Landasan Konseptual Media Pembelajaran. Makalah Disajikan Dalam Workshop Media Pembelajaran bagi Guru-Guru SMA Negeri Banjar Angkan, Banjar Angkan Klungkung, 10 Januari 2007.

Siteppu, B. P. (2012). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Soleha, S., Maharta, N., & Rosidin, U. (2017). Pengembangan Buku Suplemen Siswa Berbasis Multi Representasi pada Materi Hukum II Newton. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(4), 31-40.

Sood, S., Nath, R., & Kalia, D. C. (2001). Ethnobotany of Cold Desert Tribes of Lahoul-Spiti (N.W. Himalaya). New Delhi: Deep Publications.

Yunus, M. (2017). Budaya Ekologi Suku Talang Mamak Dalam Pengelolaan Hutan. Bunga Rampai Forum Peneliti Muda Indonesia. 209-116




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i6.14873

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Dias Setyawan, Mimien Henie Irawati Al-Mudhar, Murni Saptasari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License