Respons Psikologis terhadap Pandemi Covid-19 dalam Cerita Fantasi

Dwi Sastra Nurrokhma, Wahyudi Siswanto, Yuni Pratiwi

Abstract


Abstract: This study examines the psychological response to the Covid-19 pandemic in fantasy stories. This psychological response is reflected in the characterization of the characters in the fantasy story. The data of this research are narrative quotes, dialogue quotes, and fantasy story paragraphs that contain direct and indirect psychological responses. The data source of this research is a fantasy story with the theme of the Covid-19 pandemic written by grade VII students of MTsN Gresik. The theme of the fantasy story that was used as the data source was also determined, namely the Covid-19 pandemic. This theme is adapted to the circumstances experienced by students at this time. Data collection in this study was carried out in several steps. First, convey material related to understanding, structure, linguistic elements, and steps to writing fantasy stories to students. Second, assigning students to write fantasy stories according to predetermined themes. Third, observe and carefully read the fantasy stories written by students. Fourth, identify data and adjust it to the research focus. Fifth, code the data. Sixth, classify and describe the data. From the data analysis that has been done, several psychological responses were found. First, a cognitive response in the form of a character's knowledge of the Covid-19 pandemic. Second, affective responses related to the emotions of characters in the face of the Covid-19 pandemic. Third, a conative response in the form of actions taken by figures in the face of the Covid-19 pandemic.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bentuk respons psikologis terhadap bencana pandemi Covid-19 dalam cerita fantasi. Respons psikologis ini tercermin pada penokohan tokoh dalam cerita fantasi tersebut. Data penelitian ini berupa kutipan narasi, kutipan dialog, dan paragraf cerita fantasi yang mengandung respons psikologis secara verbal. Sumber data penelitian ini adalah cerita fantasi bertema pandemi Covid-19 yang ditulis siswa kelas VII MTsN Gresik. Tema dari cerita fantasi yang dijadikan sumber data juga ditentukan yaitu pandemi Covid-19. Tema ini disesuaikan dengan keadaan yang dialami siswa pada masa ini. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan beberapa langkah. Pertama, menyampaikan materi terkait pengertian, struktur, unsur kebahasaan, dan langkah-langkah penulisan cerita fantasi kepada siswa. Kedua, memberikan penugasan ke siswa untuk menulis cerita fantasi sesuai tema yang sudah ditentukan. Ketiga, mengamati dan membaca secara saksama cerita fantasi yang ditulis siswa. Keempat, mengidentifikasi data dan menyesuaikan dengan fokus penelitian. Kelima, memberi kode pada data. Keenam, mengklasifikasikan dan mendeskripsikan data. Dari analisis data yang telah dilakukan, ditemukan beberapa respons psikologis. Pertama, respons kognitif berupa pengetahuan tokoh terhadap pandemi Covid-19. Kedua, respons afektif yang berkaitan dengan emosi tokoh dalam menghadapi pandemi Covid-19. Ketiga, respons konatif berupa tindakan yang diambil tokoh dalam menghadapi pandemi Covid-19.


Keywords


psychological response; covid-19 pandemic; fantasy story; respons psikologis; pandemi covid-19; cerita fantasi

Full Text:

PDF

References


Azwar, S. (2013). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka. Pelajar.

Anjum, A., & Swathi, P. (2017). A Study on the Impact of Emotional Intelligence on Occupational Stress of Secondary School Teachers. The International Journal of Indian Psychology.

Goleman, D, Hartel, C., Boyatzis, R., & Mckee, A. (2002). The Emotionally Intelligent Workplace:Howto Select For, Measure, and Improve Emotional Intelligence In Individuals, Groups, and Organizations. Administration In Social Work.

Goleman, Daniel, & Boyatzis, R. (2017). Emotional Intelligence has 12 Elements. Which Do You Need to Work On. Harvard Business Review.

Hidayat, A. (2019). Unsur-Unsur Intrinsik dan Nilai-Nilai Psikologis dalam Naskah Drama “Matahari di Sebuah Jalan Kecil” Karya Arifin C Noor sebagai Alternatif Pemilihan Bahan Ajar Sastra di SMA. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 1-10.

Kapitan, Y. J., Harsiati, T., & Agus Basuki, I. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Cerita Fantasi Bermuatan Nilai Pendidikan Karakter di Kelas VII. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(1), 100-106.

Mukhid, A. (2009). Self Efficacy (Perspektif Teori Kognitif Sosial dan Implikasinya terhadap Pendidikan). Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1).

Munawir, M. (2020). Analisis Unsur Sosio-Psikologis Sastra Puisi Doa untuk Anak Cucu Karya W.S. Rendra sebagai Sumber Pembelajaran Sastra. Wahana Didaktika : Jurnal Ilmu Kependidikan, 18(1), 103-111. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v18i1.4350

Ningsih, C., & Zulfikarni, Z. (2020). Tokoh dan Penokohan dalam Teks Cerita Fantasi Karya Siswa Kelas VII SMP Negeri 21 Padang dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Teks Cerita Fantasi di SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(3), 10-19.

Notoatmodjo, S. 2003. Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta

Novita, E., & Nursaid, N. (2020). Struktur, Unsur, dan Tipe Teks Dalam Teks Cerita Fantasi Karya Siswa Kelas VII SMP Negeri 7 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(3), 55-68.

Putri, F. R., Thahar, H. E., & Arief, E. (2018). Struktur dan Kebahasaan Teks Cerita Fantasi Karya Siswa Kelas VII SMP Pembangunan Laboratorium. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 25-32.

Siswanto, W. 2008. Pengantar Teori Sastra. Jakarta: PT Grasindo.

Sujiono, Yuliani, N., dkk. 2004. Metode Pengembangan Kognitif. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sukada, M. 2013. Pembinaan Kritik Sastra Indonesia. Bandung: Angkasa Bandung.

Sukino. 2010. Menulis itu Mudah. Yogyakarta: Pustaka Populer LKiS Yogyakarta

Wicaksono, T., Syahrani, S., & Suryani, K. R. (2020). Tingkat Kognitif, Afektif dan Konatif Masyarakat Banjarmasin dalam Membeli Secara Online Berdasarkan Demografis. Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis, 8(2020), 34-40. https://doi.org/10.35314/inovbiz.v8i1.1296

Zulfahita, Z. (2019). Aktivitas Psikis Tokoh Utama dalam Novel Pasung Jiwa Karya Okky Madasari. Cakrawala Linguista, 1(2), 68-74. https://doi.org/10.26737/cling.v1i2.875




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i6.14899

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Dwi Sastra Nurrokhma, Wahyudi Siswanto, Yuni Pratiwi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License