Media Pembelajaran Sistem Informasi Geografi Berbasis Website Pada SMA Kelas X IPS

Awanda Taufiqurrohman Al-Matna, Sugeng Utaya, Didik Taryana

Abstract


Abstract: This development is carried out to develop Website-based geographic information system learning media and assess the effectiveness of Website-based learning. This development uses 10 steps of development from the modified Borg and Gall. Media validation was carried out by media experts and material experts, then tested on research subjects, namely students of class X SMA. The research instrument used was a questionnaire and recommendation sheet. The average percentage of results from the display aspect is 83%; content aspect 78%; and the learning aspect is 79.2%, which means that the media is suitable for use.

Abstrak: Pengembangan ini dilakukan untuk mengembangkan media pembelajaran Sistem Informasi Geografis berbasis Website dan mengkaji efektivitas pembelajaran berbasis Website. Pengembangan ini menggunakan 10 langkah pengembangan dari Borg and Gall yang dimodifikasi. Validasi media dilakukan oleh Ahli Media dan Ahli Materi, baru kemudian diujikan pada subjek penelitian yaitu siswa kelas X SMA. Instrumen penelitian yang digunakan adalah angket dan lembar rekomendasi. Rata-rata presentase hasil dari aspek tampilan 83%; aspek isi 78%; aspek pembelajaran 79,2% yang berarti media layak digunakan.

Keywords


learning media; websites; geographic information system; media pembelajaran; website; sistem informasi geografi

Full Text:

PDF

References


Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam Perspektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35—49.

Adam, S., & Syastra, M. T. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, 3(2), 78—90.

Arkorful, V., & Abaidoo, N. (2015). The Role of E-Learning, Advantages and Disadvantages of Its Adoption in Higher Education. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 12(1), 29—42.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational Research. New York: Longman.

Budiaji, W. (2013). Skala Pengukuran dan Jumlah Respons Skala Likert. Jurnal Ilmu Pertanian dan Perikanan, 2(2), 127—133.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104—117.

Jatmika, H. M. (2005). Pemanfaatan Media Visual dalam Menunjang Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 3(1), 89—99. doi:10.21831/jpji.v3i1.6176

Limansi, K., Pratama, A. T., & Anazifa, R. D. (2020). Transformation in Biology Learning during the Covid-19 Pandemic: from Offline to Online. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 9(2), 189-202. doi:10.24235/sc.educatia.v9i2.7381

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 27—33. doi:10.24014/an-nida.v37i1.310

Miftah, M. (2013). Fungsi, dan Peran Media Pembelajaran sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95—105.

Munir, M. (2013). Analisis Pengembangan Media Pembelajaran Pengolah Angka (SPREADSHEET) Berbasis Video Screencast. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 21(4), 307—313. doi:10.21831/jptk.v21i4.9457

Muyaroah, S., & Fajartia, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 6 pada Mata Pelajaran Biologi. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 6(2), 79—83.

Ngampornchai, A., & Adams, J. (2016). Students’ Acceptance and Readiness for E-Learning in Northeastern Thailand. Ngampornchai and Adams International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(1), 1—13. doi:10.1186/s41239-016-0034-x

Noesgaard, S. S., & Ørngreen, R. (2015). The Effectiveness of E-Learning: An Explorative and Integrative Review of the Definitions, Methodologies and Factors that Promote e-Learning Effectiveness. Electronic Journal of e-Learning, 13(4), 278—290.

Retnawati, H. (2015). Perbandingan Akurasi Penggunaan Skala Likert dan Pilihan Ganda untuk Mengukur Self-Regulated Learning. Jurnal Kependidikan, 45(2), 156—167. doi:10.21831/jk.v45i2.7493

Rohmah, L. (2011). Konsep e-Learning dan Aplikasinya pada Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal An Nûr, 1(1), 255—270.

Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Bandung: Rajawali Press.

Sole, F. B., & Anggraeni, D. M. (2018). Inovasi Pembelajaran Elektronik dan Tantangan Guru Abad 21. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: e-Saintika, 2(1), 10-18. doi:10.36312/e-saintika.v2i1.79

Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43—48.

Susilana, R. (2009). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.

Tafonao, T. (2018). Peranana Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114. doi:10.32585/jkp.v2i2.113

Tigorwati, Efendi, A., & Budiyanto, C. (2017). The Influence of the Use of E-learning to Student Cognitive Performance and Motivation in Digital Simulation Course. Indonesian Journal of Informatics Education, 1(2), 41—48.

Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra': Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 5(2), 1-11.

Widyoko, E. P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran: Panduan Praktis bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yazdi, M. (2012). E-Learning sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Ilmiah Foristek, 2(1), 143—152.

Yusuf, M. F. (2017, May). Pembelajaran Berbasis Web sebagai Komplemen dalam Pembelajaran Protokol Routin. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 173-176).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i7.14906

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Awanda Taufiqurrohman Al-Matna, Sugeng Utaya, Didik Taryana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License