Pengembangan Media Blog Berbantu Buku Tugas terhadap Kegitan Literasi Dasar Kelas IV Sekolah Dasar

Misbahul Huda, Suyono Suyono, Titik Harsiati

Abstract


Abstract: This study aims to produce a book-based blog as a support for basic literacy in grade IV of elementary school that meets feasibility in terms of validity, practicality, attractiveness, and effectiveness. This research is a research & development research with a 4D model, namely define, design, development, disseminate. The results showed the validity level was 90.86%, the practicality level was 81.90%, the attractiveness level was 90.15%, the effectiveness of the product t>t table was 3.91>1.734 and there was an increase in the average pretest 23 to the average posttest 41,77. Comments and suggestions from experts and teachers and students are considered in improving the product so that the product is suitable for use.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media blog berbasis buku tugas sebagai penunjang literasi dasar pada kelas IV Sekolah Dasar yang memenuhi kelayakan dari segi kevalidan, kepraktisan, kemenarikan, dan keefektifan. Penelitian ini merupakan penelitian research & development dengan model 4D, yaitu define, design, development, disemminate. Hasil penelitian menunjukkan tingkat kevalidan 90,86%,tingkat kepraktisan 81,90%, tingkat kemenarikan 90,15%,  keefektifan t produk > t tabel yaitu 3,91>1,734 dan terjadi peningkatan nilai rata-rata pretest 23 menjadi nilai rata-rata posttest 41,77. Komentar dan saran dari para ahli dan guru serta siswa menjadi pertimbangan dalam perbaikan produk sehingga produk menjadi layak digunakan.

Keywords


blog media; excercise book; basic literacy; media blog; buku tugas; literasi dasar

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Apriani, E. (2016). A New Literacy: The Role of Technology to Develop Student’s Character. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam, 21(1), 59-72. https://doi.org/10.19109/td.v21i1.742

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rajawali Pers.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Campbell, A. P. (2003). Weblogs for use with ESL classes. The Internet TESL journal, 9(2), 33-35.

Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018

Efendi, M. (2013). Pengembangan Media Blog Dalam Layanan Informasi Bimbingan dan Konseling. Jurnal BK UNESA, 1(1).

Irmayanti, S., & Nugroho, M. A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Akuntansi Berbasis Web Blog Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 14(1).

Kahne, J., Lee, N. J., & Feezell, J. T. (2012). Digital Media Literacy Education and Online Civic and Political Participation. International Journal of Communication, 6(1), 1–24.

Kebudayaan, K. P (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional. Jakarta: Sekretariat TIM GLN Kemendikbud.

Komariah, N. (2016). Pemanfaatan Blog sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1).

Kurniawan, D., & Dewi, S. V. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Media Screencast-O-Matic Matakuliah Kalkulus 2 menggunakan Model 4-D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi: Seri Pendidikan, 3(1).

Mahendra, I. G. J. (2017). Hasil review dari ahli isi mata pelajaran, ahli media pembelajaran dan ahli media menyatakan bahwa media pembelajaran berbasis blog yang dikembangkan sudah sesuai.

Masitoh, S. (2018). Blended Learning Berwawasan Literasi Digital Suatu Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dan Membangun Generasi Emas 2045. 1(3), 13–34. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i3.1377

Montero-Fleta, B., & Pérez-Sabater, C. (2010). A Research on Blogging as a Platform to Enhance Language Skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 773–777. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.100

Ng, W. (2013). Conceptualising Learning Literacy. International Journal of Mobile and Blended Learning, 5(1), 1–20. https://doi.org/10.4018/jmbl.2013010101

Nugraha, D., & Octavianah, D. (2020). Diskursus Literasi Abad 21 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 107. https://doi.org/10.30734/jpe.v7i1.789

Prayoga, R. W., Suwignyo, H., & Harsiati, T. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita Narasi Melalui Penerapan Progam Literasi Berbantuan Media Buku Cerita Anak pada Siswa SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(11), 1498–1503.

Sidek, E. A. R., & Yunus, M. M. (2012). Students’ experiences on using blog as learning journals. Procedia-social and behavioral sciences, 67, 135-143. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.314

Ristanto, R. H., Zubaidah, S., Amin, M., & Rohman, F. (2017). Scientific Literacy of Students Learned Through Guided Inquiry. International Journal of Research & Review, 234(5), 23–30.

Sa’adah, D. A., & Komalasari, D. (2018). Pengaruh Kegiatan Menggunting Media Kertas Buffalo terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun di TK Ihyaul Ulum Lamongan. PAUD Teratai, 7(2), 1–7.

Sartono, S. (2016). Pemanfaatan Blog sebagai Media Pembelajaran Alternatif di Sekolah. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 12(1), 102-134.

Sharp, L. A. (2018). Collaborative Digital Literacy Practices among Adult Learners: Levels of Confidence and Perceptions of importance. International Journal of Instruction, 11(1), 153–166. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11111a

Suyono, S. (2016). Pengembangan Perilaku Berliterasi Siswa Berbasis Kegiatan Ilmiah: Hasil-hasil Penelitian dan Implementasinya di Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2).

Suyono, S. (2016). Dimensi, Jenjang dan Asesmen Perilaku Berliterasi Siswa di Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 69–75.

Weni, D. M., & Isnani, G. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Pengembangan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Blog. JPBM (Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen), 2(2), 114-122.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i7.14929

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Misbahul Huda, Suyono Suyono, Titik Harsiati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License