Relevansi Sekolah Menengah Kejuruan terhadap Potensi Wilayah

Bayu Aji Seto Nugroho, Yoto Yoto, Widiyanti Widiyanti

Abstract


Abstract: Vocational High School is an educational institution that plays an important role in forming and producing reliable and skilled human resources who are ready to work. The existence of SMK must be relevant to the potential of the region as a support in improving the regional economy and utilizing the potential of the region. The purpose of this study was to find out the relevance of Vocational High Schools with regional potential and with the needs of the community and local industry in Paser Regency. This study used a qualitative approach, using interviews, documentation, and observation methods. The results obtained are that the public's interest in SMK is very high and some majors are still not relevant to the needs of the community and regional potential and the mining and plantation sectors still dominate income in Paser Regency.

Abstrak: Sekolah Menengah Kejuruan merupakan instansi pendidikan yang berperan penting dalam membentuk dan menghasilkan sumber daya manusia yang handal dan terampil yang siap kerja. Keberadaan Sekolah Menengah Kejuruan haruslah relevan dengan potensi daerah sebagai penunjang dalam peningkatan ekonomi daerah dan pemanfaatan potensi wilayah tersebut. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui relevansi Sekolah Menengah Kejuruan dengan potensi daerah dan kebutuhan masyarakat serta industri lokal yang terdapat di Kabupaten Paser Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan menggunakan metode wawancara, dokumentasi, dan observasi. Hasil penelitian yang diperoleh adalah animo masyarakat terhadap SMK yang sangat tinggi dan beberapa jurusan masih belum relevan dengan kebutuhan masyarakat dan potensi daerah serta sektor pertambangan dan perkebunan masih mendominasi pendapatan di Kabupaten Paser.

Keywords


vocational school; relevance; area potential; sekolah menengah kejuruan; relevansi; potensi wilayah

Full Text:

PDF

References


Berglof, E. (2016). European Industrial Policy—Tapping the Full Growth Potential of the EU. Intereconomics, 51(6), 335-340.

Billett, S. (2011). Vocational Education: Purposes, Traditions and Prospects. Springer Science & Business Media.

Hanafin, J. (2014). Multiple Intelligences Theory, Action Research, and Teacher Professional Development: The Irish MI Project. Australian Journal of Teacher Education, 39(4), 126-141.

Heriawan, I. (2018). Kebijakan Pendidikan Provinsi (SLTA dan SMK) dan Analisis SWOT di Kalimantan Timur. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 98-116.

Irfan, A. M. (2017). Pengembangan Model Manajemen Akademi Komunitas Berbasis Potensi Unggulan Daerah dan Kebutuhan Masyarakat. Disertasi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang.

Ixtiarto, B. (2016). Kemitraan sekolah menengah kejuruan dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri (Kajian aspek penhgelolaan pada SMK Muhammadiyah 2 Wuryantoro Kabupaten Wonogiri). Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(1), 57-69.Kuat, T. (2018). Implementasi Employability Skills pada SMK Program Keahlian Akuntansi Bidang Keahlian Bisnis Manajemen. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(2), 1-9.

Mukhadis, A., Putra, A. B. N. R., Nidhom, A. M., Dardiri, A., & Suswanto, H. (2018, June). The Relevance of Vocational High School Program with Regional Potency Priority in Indonesia. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1028, No. 1, p. 012079). IOP Publishing.

Mukhadis, A., & Ulfatin, N. (2017). Integrated Learning of Shared Model Based Gallery Project to Improve Research Capabilities of Educational Students. Journal of Social Sciences (COES&RJ-JSS), 6(3), 491-503.

Ngadi, N. (2014). Relevansi Pendidikan Kejuruan terhadap Pasar Kerja di Kota Salatiga. Jurnal Kependudukan Indonesia, 9(1), 59-70.

Putra, A. B. N. R., Irdianto, W., Mukhadis, A., & Suhartadi, S. (2016, October). Pocket Book Learning: Learning Methods to Train Students Productive and Creative using ‘BRANO’as an Effective Learning Recorder. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1778, No. 1, p. 030034). AIP Publishing LLC.

Rokhimah, S. (2014). Pengaruh Dukungan Sosial dan Efikasi Diri terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi pada Siswa SMA Negeri 1 Tenggarong Seberang. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3).

Savoia, M., Stefanovic, M., & Fragassa, C. (2016). Merging Technical Competences and Human Resources with the Aim at Contributing to Transform the Adriatic Area in A Stable Hub for A Sustainable Technological Development. International Journal for Quality Research, 10(1).1–16.

Sitorus, R. A., & Sos, S. (2016). Tantangan dan Harapan Pendidikan Kejuruan di Indonesia dalam Mewujudkan Sekolah Menengah Kejuruan yang Memiliki Daya Saing Ketenagakerjaan. Kemendikbud (7 Januari 2017). Hlm, 4.

Wang, M. T., Chow, A., Hofkens, T., & Salmela-Aro, K. (2015). The Trajectories of Student Emotional Engagement and School Burnout with Academic and Psychological Development: Findings from Finnish adolescents. Learning and Instruction, 36, 57-65.

Wibawa, R. P., & Agustina, D. R. (2019). Peran Pendidikan Berbasis Higher Order Thinking Skills (HOTS) pada Tingkat Sekolah Menengah Pertama di Era Society 5.0 sebagai Penentu Kemajuan Bangsa Indonesia. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 7(2), 137-141.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i8.14945

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Bayu Aji Seto Nugroho, Yoto Yoto, Widiyanti Widiyanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License