Analisis Kebutuhan untuk Pengembangan Bahan Ajar Membaca Pemahaman bagi Mahasiswa Thailand Tingkat Menengah

Ni-ameenah Dereh, Imam Suyitno, Titik Harsiati

Abstract


Abstract: This research aims to analyze the need for reading comprehension materials for Thai students with an intermediate Indonesian language competency level. Thai students are distinguished in character from students from other countries. Based on the issue, research on the need for reading comprehension materials for intermediate Thai students is imperative. Reading comprehension materials are composed of three crucial aspects, i.e., tangibility, content, and material structure. Results demonstrate that intermediate Thai students called for reading comprehension and grammar materials. There were eight chapters addressing reading comprehension materials, each of which contained the learning objectives, advocating information, exercises, and translation in Thai.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan menganalisis kebutuhan materi dalam bahan ajar membaca pemahaman bagi mahasiswa Thailand dengan kemampuan berbahasa Indonesia tingkat menengah. Mahasiswa asal Thailand memiliki karakteristik khusus yang berbeda dengan mahasiswa asal negara lain. Berdasarkan kekhususan tersebut, diperlukan penelitian tentang kebutuhan mahasiswa Thailand tingkat menengah yang berkaitan dengan materi pembelajaran dalam bahan ajar. Bahan ajar membaca pemahaman memiliki tiga aspek penting, yaitu wujud, isi, dan struktur materi. Berdasarkan temuan penelitian, dapat disimpulkan bahwa kebutuhan bahan ajar bagi mahasiswa Thailand tingkat menengah terdiri atas materi ajar membaca pemahaman dan tata bahasa. Terdapat delapan bab yang berkaitan dengan bahan ajar membaca pemahaman. Setiap bab memuat tujuan pembelajaran, informasi pendukung, latihan, dan terjemahan bahasa Thai.

Keywords


teaching materials; Thai students; reading comprehension; bahan ajar; mahasiswa Thailand; membaca pemahaman

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama.

Arumdyahsari, S., Hs, W., & Susanto, G. (2016). Pengembangan bahan ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Tingkat Madya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 828—834.

Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach (Vol. 722). Springer Science & Business Media.

Christina, S. P. (2019). Mengajar Membaca Itu Mudah. Alaf Media.

Dereh, N. M. (2019). Bipa learning media: Management and problems. ISLLAC: Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture, 3(1), 44-48.

Isnaniah, S. (2020). Management of Indonesian Language Learning for Foreign Speakers (BIPA) at Islamic Religious Higher Education Institutions (PTKI) in Indonesia and Thailand. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 1-28. https://doi.org/10.14421/-jpi.2020.91.1-27

Laily, I. (2014). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Eduma, 3(1).

Leksono, R. P. (2016, May). Indonesian Foreign Language Naresuan University, Phitsanulok, Thailand. In Conference paper on ICEL (Vol. 19).

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, N., & Amalia, D. A. (2020). Analisis Bahan Ajar. Nusantara, 2(2), 311—326.

Maharany, E. R. (2018). Kebutuhan Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing Thailand. Ed-Humanistics: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 348-354. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i5.6263

Mardiah, A., Suwignyo, H., & Kuswandi, D. (2016). Pengembangan Modul Membaca Intensif Materi Cerita Petualangan Berbasis Saintifik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(6), 1115—1119.

Muliastuti, L. (2017). Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing: Acuan Teori dan Pendekatan Pengajaran. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Nurhadi, N. (2004). Bagaimana Meningkatkan Kemampuan Membaca? Suatu Teknik Memahami Literatur yang Efisien. Bandung: Sinar Baru.

Nurhadi, N. 2016. Teknik Membaca. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Okkinga, M., van Steensel, R., van Gelderen, A. J., van Schooten, E., Sleegers, P. J., & Arends, L. R. (2018). Effectiveness of Reading-Strategy Interventions in Whole Classrooms: A Meta-Analysis. Educational Psychology Review, (30), 1215—1239. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-018-9445-7

Saddhono, K. (2012). Kajian Sosiolingustik Pemakaian Bahasa Mahasiswa Asing dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA) di Universitas Sebelas Maret. Kajian Linguistik dan Sastra, 24(2), 176—186.

Siroj, M. B. (2015). Pengembangan Model Integratif Bahan Ajar Bahasa Indonesia Ranah Sosial Budaya Berbasis ICT bagi Penutur Asing Tingkat Menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 74—84. https://doi.org/10.-15294/jpbsi.v4i2.11305), diakses pada 10 Juli 2021.

Sumarni, N. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Reading Workshop untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Pendidikan Indonesia.

Suprihatin, A. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Program Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing Tingkat intermediate. Jurnal Nosi, 3(3), 297—306.

Susilo, J. (2016). Pengembangan Kurikulum Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1).

Suyitno, I. (2005). Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing: Teori, Strategi, dan Aplikasi Pembelajarannya. Yogyakarta: Grafika Indah.

Suyitno, I. (2007). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA) Berdasarkan Hasil Analisis Kebutuhan Belajar. Wacana, 9(1), 62—78. https://doi.org/10.17510/wjhi.v9i1.223.

Suyitno, I., Susanto, G., Kamal, M., & Fawzi, A. (2017). Teaching Materials and Techniques Needed by Foreign Students in Learning Bahasa Indonesia. ISLLAC: Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture, 1(1), 52—70. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um006v1i12017p052), diakses 21 April 2021.

Tarigan, H. G. (2015). Membaca Suatu sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Barat, S. P. S. (2015). Bahasa Indonesia di Thailand Menjadi Media Diplomasi Kebahasaan dan Budayadi ASEAN melalui Pengajaran BIPA. Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 29—44.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i8.14955

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ni-ameenah Dereh, Imam Suyitno, Titik Harsiati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License