Penerapan Strategi Pembelajaran Metakognitif PDCA Berbantuan Jurnal Belajar untuk Meningkatkan Self-Efficacy dan Prestasi Belajar Siswa dalam Materi Hidrokarbon

Nur Fiki Maharani, Parlan Parlan, Siti Marfuah

Abstract


Abstract: This research aims to determine the differences in self-efficacy and learning achievement between students who learn with PDCA metacognitive strategy assisted by learning journal (PDCA-JB) and students who learn with conventionally on hydrocarbon materials. The reasrch subjects were grade 2nd science students of Senior High School of Boyolangu in the 2020/2021 school year. The instruments used were multiple choice questions (r = 0.869) and self-efficacy questionnaire (r = 0.722). The result shows that there is a significant difference in self-efficacy and learning achievement between students in PDCA-JB class and the conventional class. Based on N-gain score and d-effect size value, the self-efficacy and learning achievement of students in the PDCA-JB class were higher than those of conventional class.

 

Abstrak: Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui perbedaan self-efficacy dan prestasi belajar siswa yang belajar dengan strategi metakognitif PDCA berbantuan jurnal belajar (PDCA-JB) dengan siswa yang belajar secara konvensional dalam  materi hidrokarbon. Subjek penelitian adalah siswa kelas XI MIPA SMAN di Boyolangu tahun ajaran  2020/2021. Instrumen yang digunakan adalah soal pilihan ganda (r = 0,869) dan kuisioner self-efficacy (r = 0,722). Analisis data menunjukkan terdapat perbedaan self-efficacy dan prestasi belajar yang signifikan antara siswa kelas PDCA-JB dengan kelas konvensioanl. Skor N-gain dan nilai d-effect size menunjukkan bahwa self-efficacy dan prestasi belajar siswa kelas PDCA-JB mengalami peningkatan lebih tinggi daripada siswa kelas konvensional.


Keywords


self-efficacy; learning achievement; PDCA metacognitive strategies; study journal; self-efficacy; prestasi belajar; strategi metakognitif PDCA; jurnal belajar

Full Text:

PDF

References


l-Rawahi, N. M., & Al-Balushi, S. M. (2015). The Effect of Reflective Science Journal Writing on Students’ Self-Regulated Learning Strategies. International Journal of Environtmental and Science Education, 10(3), 367–373.

Andriyani, F. D., & Indra, E. N. (2017). Kontribusi Penggunaan Jurnal Belajar pada Pembelajaran Matakuliah Permainan Bola Basket. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 36(1), 140–147.

Ardiyansyah, A., Junaidi, E., & Hadisaputra, S. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Berbantuan Lembar Kerja Siswa (LKS) terhadap Hasil Belajar Kimia. Chemistry Education Practice, 2(2), 44–49.

Astuti, M. W., & Hairida. (2013). Self-Efficacy dan Prestasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA-Kimia. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 3(1), 27–33.

Bandura, A. (2012). On the Functional Properties of Perceived Self-Efficacy Revisited. Journal of Management, 38(1), 9–44.

Cahyani, N. P. M., Dantes, N., & Rati, N. W. (2020). Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 362–370.

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed). SAGE Publications.

Graham, K. J., Bohn-Gettler, C. M., & Raigoza, A. F. (2019). Metacognitive Training in Chemistry Tutor Sessions Increases First Year Students’ Self-Efficacy. Journal of Chemical Education, 96(8), 1539–1547.

Hamdi, S., & Abadi, A. M. (2014). Pengaruh Motivasi, Self-Efficacy dan Latar Belakang Pendidikan terhadap Prestasi Matematika Mahasiswa PGSD STKIP-H dan PGMI IAIH. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 11–24.

Handayani, F., & Nurwidawati, D. (2013). Hubungan Self Efficacy dengan Prestasi Belajar Siswa Akselerasi. Character, 01(2), 1–5.

Hermawan, B. A., Wonorahardjo, S., & Marfuah, S. (2017). Efektifitas Internet dalam Learning Cycle 6E pada Materi Hidrokarbon ditinjau dari Hasil Belajar Siswa. EduChemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan), 2(2), 211.

Lestari, P., Wardani, S., & Khusniati, M. (2019). Model Problem Based Learning Berbantuan Jurnal Belajar terhadap Kemampuan Metakognitif Siswa. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 3(1), 38.

Maharani, N. F., Parlan, & Su’aidy, M. (2019). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Metakognitif terhadap Pengetahuan Metakognitif dan Prestasi Belajar Siswa Kelas X MAN Kota Batu dalam Materi Reaksi Redoks dan Tatanama Senyawa Biner & Poliatomik. Prosiding Seminar Nasional Kimia dan Pembelajarannya, 9.

Majdi, M. K., & Subali, B. (2018). Peningkatan Komunikasi Ilmiah Siswa SMA melalui Model Quantum Learning One Day One Question Berbasis Daily Life Science Question. Unnes Physics Education Jurnal, 7(1), 81–90.

Munawaroh, L., Pantiwati, Y., & Rofieq, A. (2016). Penggunaan Jurnal Belajar dalam Pembelajaran Class Wide Peer Tutoring terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 1(3), 263–273.

Nasir, M., & Iqbal, S. (2019). Academic Self Efficacy as a Predictor of Academic Achievement of Students in Pre Service Teacher Training Programs. Bulletin of Education Research, 41(1), 33–42.

Norris, D. (2017). Short-term Memory and Long-term Memory are Still Different. Psychological Bulletin, 143(9), 992–1009.

Permana, H., Harahap, F., & Astuti, B. (2017). Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Kecemasan dalam Menghadapi Ujian pada Siswa Kelas IX di MTS Al Hikmah Brebes. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 13(2), 51–68.

Putri, D. A., & Suprapti, V. (2014). Hubungan antara Self Efficacy dengan Subjective Well-Being pada Mahasiswa Baru Politeknik Elektronika Negeri Surabaya (PENS) yang Kos. Jurnal Psikologi Industri dan Organisasi, 3(3), 144–150.

Rahmi, M., Fitriani, & Dedeh Kurniasih. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange (RTE) Berbantuan Media Couple Card pada Sub Materi Tata Nama Senyawa Hidrokarbon terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA SMA Adisucipto Sungai Raya. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 6(1), 79–87.

Rais, M., & Ardhana, W. (2013). Project-Based Learning vs Pembelajaran dengan Metode Ekspositori dalam Menghasilkan Kemampuan Belajar Teori Perancangan Mesin. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 20(1), 33–43.

Sihaloho, L., Rahayu, A., & Wibowo, L. A. (2018). Pengaruh Metakognitif terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi melalui Efikasi Diri Siswa. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 6(2), 121–136.

Sugandi, A. I., & Akbar, P. (2019). Efektivitas Penerapan Strategi REACT terhadap Kemampuan Koneksi Matematis dan Self-Efficacy Siswa SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 431–436.

Sukoco, H., & Mahmudi, A. (2016). Pengaruh Pendekatan Brain-Based Learning terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis dan Self-Efficacy Siswa SMA. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 11.

Suniti, N. M. (2015). Model Ekspositori dapat Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika dalam Kompetensi Dasar “Memfaktorkan Bebtuk Aljabar.” Jurnal Santiaji Pendidikan, 5(2), 96–102.

Tarmidzi, T. (2019). Belajar Bermakna (Meaningful Learning) Ausubel menggunakan Model Pembelajaran dan Evaluasi Peta Konsep (Concept Mapping) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar pada Mata Kuliah Konsep Dasar IPA. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 1(2), 131–139.

Wahdah, N. F., Jufri, A. W., & Zulkifli, L. (2016). Jurnal Belajar Sebagai Sarana Pengembangan Kemampuan Metakognisi Siswa. Jurnal Pijar MIPA, 11(1).

Wati, L., & Fatisa, Y. (2018). Desain Bahan Ajar berupa Handout Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Pembelajaran Kimia Materi Hidrokarbon. Konfigurasi: Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan, 1(2), 219.

Yuliarti, R., Khanafiyah, S., & Putra, N. M. D. (2016). Learning Strategy Implementation of Generative Learning Assisted Scientist’s Card to Improve Self Efficacy of Junior High School Student in Class VIII. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 12(1), 26–32.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i8.14966

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nur Fiki Maharani, Parlan Parlan, Siti Marfuah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License